
1 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

A SCEPTICAL CLIMATE  
Media coverage of climate change in Australia 

2011 
 
 

Part 1- Climate Change Policy 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

 
Author & Director of Project:  
Professor Wendy Bacon, (Australian Centre for Independent Journalism, University of 
Technology, Sydney) 
 
Project Manager & Research Supervisor: 
Arunn Jegatheeswaran, (Australian Centre for Independent Journalism) 
 
Project & Research Advisor:  
Professor Chris Nash, (Monash University) 
 
Researchers: 
Katherine Cuttriss, Matthew Johnson, Rachel Sibley, Katerina Lebedev, Joel Rosenveig 
Holland, Federica Gasparini, Sophia Adams, Marcus Synott, Julia Wylie, Simon Phan & 
Emma Bacon 
 
ACIJ Director:  
Associate Professor Tom Morton, (Australian Centre for Independent Journalism, University 
of Technology, Sydney)  
 
ACIJ Manager:  
Jan McClelland, (Australian Centre for Independent Journalism) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The ACIJ 
 
The Australian Centre for Independent Journalism (ACIJ) aims to stimulate the production of high quality 
journalism, especially investigative journalism; to conduct and support research into journalism and the 
media; to contribute to scholarly debate and research about journalism; and to promote community 
discussion about the relationship of journalism to political, social and cultural democracy. The Centre is 
a non-profit organisation based at the Broadway campus of the University of Technology, Sydney. 
 
 
Release date: December 1, 2011 
 
ISBN: - 978-0-9870682-0-0 
 
This research project was conducted with support from the Australian Conservation Foundation. The 
research itself is independent. 
 
The University of Technology, Sydney is the owner of any Intellectual Property created or developed in 
this research.   
 
© 2011 by the University of Technology, Sydney 
All rights reserved. No part of this document may be reproduced or transmitted in any form or by any 
means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without prior written permission 
of the University of Technology, Sydney. 



 3 

 

PREFACE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

There are few media stories in which there is such an 

obvious public interest as that of climate change.  

 

There is no doubt that the subject has been well covered by 

the media. In 2009 no topic occupied more media attention 

in Australia (Media Monitors, 2009) and in 2011 climate 

policy has again been very high on the Australian domestic 

news agenda. The quantity of the coverage, however, tells 

us little about the quality of that coverage.  

 

While media often criticises others for poor communication, 

journalists too carry responsibility for communicating both 

the science and policy of climate change to the public. The 

way in which the media represents issues and news sources 

influences and to some extent, produces public opinion.  

 

The Australian Centre for Independent Journalism’s research 

work on climate change is part of the Global Environmental 

Initiative (GEJI), a partnership of nine tertiary institutions in 

Australia and Europe working on research and teaching 

about the environment and media.  

 

 

 

 



 4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Our Australian partners include the University of Technology 

Sydney, Monash University and the University of Tasmania, 

and in Europe, City University (United Kingdom), Helsinki 

University and the Danish School of Media and Journalism. 

 

As well as developing environmental journalism projects, we 

have conducted research into the media’s role in reporting 

on climate change and the environment.  

 

This project aims to provide more information about the 

quality of reporting on climate change. How well is the 

Australian media performing its role in reporting the issue of 

climate change? Are Australian audiences receiving 

adequate and accurate information? Is the selection and 

treatment of sources and the representation of viewpoints 

and evidence fair, accurate and balanced?  Does the media 

provide a forum for debate and a range of sources?  

 

Two reports will be published. This, the first, is on the 

coverage of climate change policy. The second will focus on 

climate science coverage.  

 

These reports are timely. The Australian government has set 

up an Independent Media Inquiry into the Australian print 

and online media, (2011).  

 



 5 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

This Inquiry is seeking to establish whether there are issues, 

which affect the Australian media’s ability to act in the public 

interest and whether current standards and codes of practice 

fulfill their goals of pursuit of truth, and ‘fair and accurate’ 

reporting.   

 

As I have already argued in a submission to the inquiry, the 

quality of reporting on the critical issue of climate change 

provides a litmus test in seeking answers to the Inquiry’s 

terms of reference. 

 

 

Professor Wendy Bacon 

December 1, 2011 

 

Wendy Bacon is a Professor of Journalism based at the ACIJ of which she is a former director. In 
recent years, she has published in the SMH, The Age, Crikey.com, The Conversation and New 
Matilda. She has also published in Pacific Journalism Review, Australian Journalism Review and 
Media International Australia. 
 

 

 



 6 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This page is intentionally left blank



 7 

 

Table of Contents 

PREFACE 3 
 

TABLE OF CONTENTS 7 
 
LIST OF TABLES AND CHARTS 8 
 

KEY FINDINGS 11 
COVERAGE OF CLIMATE CHANGE POLICY 11 

LANGUAGE USED TO DEFINE THE DEBATE 12 

FRAMING OF ARGUMENTS AGAINST THE POLICY 13 

SOURCES IN THE AUSTRALIAN MEDIA 13 

EDITORIALS 15 

OPINION 15 

  

INTRODUCTION 17 
WHY NEWSPAPERS? 17 

NEGATIVE OR CRITICAL? 18 

 

CONTENT ANALYSIS 21 
RESEARCH DESIGN 21 

METHODOLOGY 21 

FINDINGS: 24 

NUMBER OF ARTICLES  
GENRE  
HEADLINE STANCE  
CONTENT OF ARTICLES- STANCE TOWARDS THE 2011 CARBON   
REDUCTION POLICY  
CARBON TAX OR CARBON POLICY? DEFINING THE DEBATE  
DOMINANT THEMES IN COVERAGE  
SOURCES QUOTED  
EDITORIALS   
OPINION   

 

DISCUSSION & CONCLUSIONS 61 
BIBLIOGRAPHY 69 



 8 

 

 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

1

List of Tables and Charts 

 

Figure Figure Summary                                    Page             
no.           no. 
 
Figure 1:  Ten Australian Newspapers: Ownership and 

Circulation……………………………………………………………………...…………...23 
 
Figure 2:  Number and percentage of articles about climate change policy across 10 

newspapers, Feb. to July 2011…………………………………………………………..25 
 
Figure 3:  Total word count and share of articles focusing on climate policy across 10 

Australian newspapers, from Feb. to July 2011………………………………………..25 
 
Figure 4:  Genre of climate policy articles, from Feb. toJuly2011 ………………………………26 
 
Figure 5:  Percentage breakdown of genre count of climate policy article, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011…………………………………………………….26 
 
Figure 6:  Percentage breakdown for features across ten newspapers, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011…………………………………………………….28 
 
Figure 7:  Headline stance of articles across ten newspapers, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011…………………………………………………….30 
 
Figure 8:  Positive compared negative headline stance of articles across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011…………………………………………………….30 
 
Figure 9:  Number and percentage of articles stance towards the policy, across 10 Australian 

newspapers, Feb. to July 2011…………………………………………………………..30 
 
Figure 10:  Percentage of stories positive towards the policy compared to stories negative to the 

policy in 10 Australian newspapers, Feb. to July 2011………………………………..33 
 
Figure 11:  Use of terms- carbon price and carbon tax, from Feb. to July 2011…………………34 
 
Figure 12:  Word was used by journalists to describe the policy: tax, price or both across 10 

Australian newspapers, from Feb. to July 2011……………………………….……….36 
 
Figure 13:  Breakdown of themes in articles in which there was a dominant frame, across 10 

Australian newspapers, from Feb. to July 2011………………………………………..39 
 

Figure 14:   Number of first three types of sources quoted and percentage of total for each type 
of source, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 2011…………….....42 

 
Figure 15:  Type of first source quoted in articles on climate policy, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011…………………………………………………….44 



 9 

 

2

 
Figure 16:  Number of times industries of business were quoted and percentages of business 

sources and all sources, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 
2011…………………………………………………………………...…………………………46 

 
Figure 17:  Top ten business sources quoted, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 

2011……………………………………………..……………………………………………….47 
 
Figure 18:  Breakdown of stance of business sources quoted 4 times or more, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011………………..………………………………………..49 
 
Figure 19:  Breakdown of stance of editorials across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 

2011…………………………………………………………………………………...…………53 
 
Figure 20:  Percentage of negative, positive and neutral opinion articles, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011………………………………………..………………..55 
 
Figure 21:  Percentage of negative opinion pieces v positive opinion pieces, across 10 Australian 

newspapers, from Feb. to July 2011………………………………………..…………….….55 
 
Figure 21:  Number of articles and word count of top ten commentators and percentage of total 

articles and word count of by journalists and regular commentators, from Feb. to July 
2011……………………………………………………..…………………………………….....59 

 



 10 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

This page is intentionally left blank. 
 
 
 

 
 
 
 

 
 



 11 
 

1

Key Findings 

 

COVERAGE OF CLIMATE CHANGE POLICY 
 

• Overall, negative coverage of the Gillard government’s carbon policy across ten 

newspapers outweighed positive coverage across ten Australian newspapers by 73% to 

27%. (Note: After neutral items were discounted). (See page 32) 

 

• All papers contained some positive and a substantial amount of neutral material. The 

highest level of neutral articles was found in The Age and The Hobart Mercury, the lowest 

level was found in The Northern Territory News and The Daily Telegraph. (See page 32) 

 

• After neutral items were discounted, negative coverage (82%) across News Ltd 

newspapers far outweighed positive (18%) articles. This indicates a very strong stance 

against the carbon policy adopted by the company that controls most Australian 

metropolitan newspapers, and the only general national daily. (See page 33) 

 

• By comparison, Fairfax was far more balanced in its coverage of the policy than News Ltd 

publications with 57% positive articles outweighing 43% negative articles. (See page 33) 

 

• The Age was more positive (67%) rather than negative towards the policy than any other 

newspaper. The Daily Telegraph was the most negative (89%) rather than positive of 

newspapers. (See page 33)  

 

• Headlines were less balanced than the actual content of articles. (See Figures 7 and 9 on 

pages  29 and 30). 

 

 



 12 
 

2

 

• Neutral articles were more likely to be headlined negative (41%) than positive (19%). (See 

page 34) 

 

• Readers relying on metropolitan newspapers living in Sydney, Melbourne and Brisbane 

received more coverage of carbon policy issues than readers in Perth, Adelaide and 

Darwin. (See page 25) 

 

• The Australian gave far more space to the coverage of climate change than any other 

newspaper.  Its articles were coded 47% negative, 44% neutral and 9% positive. When 

neutrals were discounted, there were 84% negative articles compared to 17% positive. 

(See page 32) 

 

 

LANGUAGE USED TO DEFINE THE DEBATE 
 

The words used to describe issues influence the way it is discussed. The carbon emissions 

reduction policy was originally referred to as the carbon pricing policy, although from the 

beginning, the Opposition leader Tony Abbott from referred to it as a ‘tax’. Under questioning, 

Prime Minister Julia Gillard agreed on February 24 that the policy would be “effectively like a tax” 

(7.30 Report, 24 Feb 2011).  

 

The articles were coded on whether they referred to the carbon reduction scheme as a ‘price’, 

‘tax’ or both.  

 

• Over half the articles only used the word ‘tax’ (51%), 11% used ‘price’ and another 39% 

referred to both. Once again there are differences between Fairfax and News Ltd.’s 

metropolitan newspapers. (See page 34) 

 

 

 



 13 
 

3

• 77% of The Daily Telegraph, 70% of The Courier Mail and 62% of The Herald Sun articles 

referred only to ‘tax’, whereas only 29% of articles in The Age and 37% of articles in The 

Sydney Morning Herald did so. (See page 36) 

 

• The Australian used only ‘tax’ in 44% of stories and only ‘price’ in 11% of cases. (See page 

36) 

 

• The repeated description of the scheme as a ‘tax’ tended to reinforce a perception that the 

policy was aimed at individual consumers rather than large companies. (See page 35)  

 

 

FRAMING OF ARGUMENTS AGAINST THE POLICY 
 

• Negative arguments against the policy were strongly focused on the impact of the policy on 

the Australian economy. Some papers placed more emphasis on broader issues such as 

fears of reduced investment and job losses, while other focused on rising prices. (See page 

36) 

 

 

SOURCES IN THE AUSTRALIAN MEDIA 
 

These findings are based on an analysis of the first three sources quoted in all news and features. 

  

•  11% of news and features quoted no source and 30% of the rest quoted only one source. 

The claims by many single sources about the likely impact of the carbon policy were not 

tested against the views of other sources. Only 42% of the rest of the articles included 

more than two sources. (See page 40) 

 

• Political sources were used more frequently than any other sources (54% of all sources), 

reflecting the intensity of the political debate. (See page 42) 



 14 

4

 

• Federal Labor sources were 28% of all first sources. (See page 42) 

 

• Business sources (23%) received greater representation overall than Coalition political 

sources (18%). (See page 42) 

 

• Fossil fuel lobby and other big business sources opposed to the policy were very strongly 

represented, often without any critique or second source. (See page 40) 

 

• Clean energy and other businesses sources in favour of the tax received low coverage, 

particularly in News Ltd papers. They complained during the campaign that they were 

excluded and adopted specific strategies to address this with some success. (See page 46) 

 

• Although they played a key role in negotiations, the Australian Greens received low 

coverage (5% of all sources). (See page 42) 

 

• Business sources (23%) receive more coverage than all Australian civil society sources 

together including unions, NGOS, think tanks, activists, members of the public, religious 

spokespeople, scientists and academics (17%). (See page 42) 

 

• Business sources quoted 4 or more times over the 6-month period were quoted being 

negative towards the policy in almost 80% of occasions. Many Australian readers would 

have been left with the impression that the nearly the entire business community was 

opposed to the carbon price policy. In fact this was far from the truth. (See page 49) 

 

• Bluescope Steel was quoted 71 times, substantially more than any other business source. 

This was more than the number of times all NGOs and scientists combined were quoted. 

(See page 47) 

 

• Figure 17 also shows that peak councils such as the Business Council of Australia, 

Minerals Councils of Australia and Australian Coal Association achieved very strong 

representation. (See page 47) 
 



 15 
 

5

• Academics and scientists were also poorly represented. (See page 42) 

EDITORIALS 
 

• 23% of editorials were positive, compared to 15% of positive articles in the entire sample. 

(See page 53) 

 

• The Daily Telegraph, The Herald Sun, The Courier Mail and The West Australian were all 

clearly editorially opposed to the policy.  From the point of view of editorials, The Age was 

the most positive publication. (See page 53) 

 

OPINION 
 

• Journalists or regular columnists wrote 75% of opinion pieces. (See page 54) 

 

• 59% of that commentary was negative, 23% neutral and 18% positive. (See page 55) 

 

• All newspapers carried some positive commentary. (See page 55) 

 

• The Herald Sun opinion writers were overwhelmingly negative (96%). The Courier Mail 

(89%), The Australian (85%), The Daily Telegraph (85%), The Northern Territory News 

(85%) and The West Australian (85%) were also very negative in their commentary. (When 

neutral figures were removed). (See page 55) 

 

• The Hobart Mercury was more balanced in its commentary than other News Ltd papers. 

(See page 55) 

 

• Andrew Bolt and Terry McCrann, who are skeptical towards the scientific consensus on 

anthropomorphic climate change, published more opinion pieces on the carbon pricing 

policy than any other commentators. (See page 57) 

 



 16 

 
 

 
 
 

 

 
 
 

6

 

• Together, opinion writers who are sceptical of the scientific consensus on climate change 

including McCrann, Bolt, Tim Blair, Miranda Devine, Piers Akerman and Christopher 

Pearson accounted for at least 21% of all words of commentary published by journalists 

and regular commentators in the ten newspapers over this period. Their columns are 

prominently featured online, often accompanied by highly negative cartoons and 

illustrations. (See page 59) 

 

• Opinion pieces in The Sydney Morning Herald and The Age were more evenly distributed 

between negative and positive than News Ltd opinion pieces. (See page 55) 

 

•  The Age was the only paper to publish more positive commentary (59%) compared to 

negative (41%). (See page 55) 

 

• Fairfax newspapers did not publish any opinion articles by climate sceptics about climate 

policy, during this period. (See page 59) 

 

 



 17 

1

Introduction 

 

This study provides a snapshot of how ten Australian newspapers covered the issues of climate 

change policy over a six-month period from February to July 2011. The key issue during this 

period was the introduction of the Gillard Labor government carbon emissions pricing scheme. 

The struggle over the introduction of this policy overshadowed all other climate change issues.  

 

On February 24, the Prime Minister Julia Gillard announced that there would be a price imposed 

on carbon emissions in Australia from July 1, 2012.  On July 10, she announced details of the 

‘Clean Energy Future package’ including information about the price of carbon, tax cuts, 

compensation and industry assistance.  Over the period, there were rallies, community meetings 

and intense lobbying efforts for and against the policy.  The Australian Parliament enacted the 

package of Clean Energy Future bills on November 8, 2011. 

 

Media coverage still continues as the government works towards implementing its policy and the 

Federal Opposition vows to repeal it if elected. Climate change activists and the Australian 

Greens will argue that the policy is only a ‘first step’. This means climate change policy will 

undoubtedly be a key issue in the next Federal election, and that the media reporting issues 

raised by this study will remain relevant. 

 

WHY NEWSPAPERS?  
 

The study focuses on ten Australian newspapers.  Ideally one would study all media but this is a 

difficult and resource-intensive task.  Newspapers are convenient to study as they have fixed 

content that can be retrieved. 

 

 

 

 



 18 

 

2

Newspapers still have a substantial although slowly dropping readership. However, although 

readers are shifting to online media, newspapers still provide most of the substantial journalism 

content of company news web sites which in the case of News Ltd and Fairfax (owners of all but 

two of these newspapers) are among the most used sites in Australia.  

 

Radio and television news agendas are also still influenced by newspaper agendas and many 

examples were found during this study of newspaper journalists being interviewed on talk back 

radio and television. Newspapers journalists frequently appear on ABC, Sky News, the Macquarie 

radio network, including 2GB, and Fairfax radio stations in Sydney, Melbourne and Perth.  

 

The aggregation of newspaper sites into company websites such as www.news.com.au also 

means newspaper content remains available for much longer than it used to and that stories from 

sister publications support each other in ‘related coverage’ links.  While the business-advertising 

model that supported newspaper journalism is fading, readership of newspaper content may even 

be increasing.  

 

 

NEGATIVE OR CRITICAL? 
 

Some may suggest the negative quality of the reporting demonstrated in this study is an expected 

reflection of the nature of news values and the critical, watchdog function of journalism. There is a 

difference however between negativity and critical scrutiny.   It is possible to be supportive of the 

carbon policy and adopt a critical and questioning approach, remaining alert to flaws in the claims 

of government and vested interests. It is also possible to promote claims by supporters of the tax 

uncritically.  

 

Negative coverage can also be critical, pointing out shortcomings in policy, but it can also lapse 

into one-sided promotion of particular interest groups, abusive commentary and exclusion of 

stories and sources that do not fit the negative narrative.  

 

 

 



 19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

The underpinning of journalism is the pursuit of the truth. In pursuing truth, journalists aim to 

be ‘fair and accurate’. This does not mean that in every article a reporter needs to canvas a 

range of opinions in every article but it does mean that editors have a responsibility to ensure 

readers get a good range of views and accurate information from which to make up their minds 

on critical issues. Promoting sources with vested interests without testing them against 

credible sources provides opportunities for misinformation and scare campaigns.   

 

Our methodology and findings are presented in the following section.  

 

 

 

 



 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This page is intentionally left blank.



 21 
 

1

Content Analysis 

 

RESEARCH DESIGN 
 

In order to assess media and journalistic practices in relation to the reporting of climate change 

policy in Australia, we conducted a content analysis of 10 Australian newspapers between 

February and July 2011. 

 

We have supplemented the content analysis with examples and small case studies.  

 

The newspapers chosen were: The Australian, The Age/Sunday Age, The Sydney Morning 

Herald/Sun Herald (SMH), The Daily Telegraph/Sunday Telegraph, Herald Sun, The Advertiser, 

Courier Mail /Sunday Mail, The Northern Territory News, The Mercury and The West Australian. 

(Note: Mastheads that have a Sunday edition were merged. For example, The Age figures include 

The Sunday Age figures.) 

 

METHODOLOGY  
 

The Dow Jones Factiva database was used to retrieve all articles relevant to climate change 

policy and the debates around them. Researchers then removed those items that only included 

incidental mentions of climate change policy. For example, articles that included references to the 

‘Minister for Climate Change’ were not included and if ‘climate change’ merely appeared in a list of 

items in a story on another topic, the article was excluded.  

 

Pieces in which climate change policy was not the main focus of the article but which nevertheless 

included significant content about climate change were included. 



 22 

 

2

Articles were coded into spreadsheets according to: 

 

• Date; 

• Word count; 

• Topic (Climate policy); 

• Genre (Feature, News, Short Feature, Letters); 

• Headline; 

• Stance (Towards positive or negative towards the proposed carbon policy); 

• Language use (Price or tax or both); 

• Types and identity of sources quoted; 

• A breakdown of business sources into different industries.  

 

For articles in the last three months of the study, we also included the dominant theme of the 

article, where one was apparent.  

 

Social science and media students from the University of Technology Sydney and the University 

of Sydney were selected as researchers to be part of the study. They were trained in the coding 

according to selected criteria.  All raw data was entered into spreadsheets and checks were 

conducted to ensure accuracy in coding. 

 

It should be noted that all figures in this report have been rounded to a whole figure. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 23 
 

3

Figure 1 shows Audit Bureau of Circulation (2011) figures for circulation and Roy Morgan 

Research (2011) figures for readership, ownership and format of selected newspapers. 

 
Figure 1: Ten Australian Newspapers: Ownership and Circulation. 

 

Newspapers Location Owner Circulation Readership Format and target 
audience 

The Australian National News Ltd 130,307 257,000 Only general national 
newspaper  
Higher income readers 

The Sydney 
Morning 
Herald 

Sydney, NSW Fairfax 200,194 754,000 Broadsheet 
Higher income readers 

The Daily 
Telegraph 

Sydney, NSW News Ltd 354,893 949,000 Tabloid 
Lower income readers 

The Age 
 

Melbourne, Vic. Fairfax 197,200+ 685,000 Broadsheet 
Higher income readers 
 

The Herald 
Sun 

Melbourne, Vic News Ltd 488,600+ 1,333,000 Tabloid 
Lower income readers 

The Advertiser  Adelaide, S.A News Ltd 173,957 430,000 Tabloid, only metropolitan 
daily, Adelaide 

The Courier 
Mail 

Brisbane, QLD News Ltd 199,284 591,000 Tabloid, only metropolitan 
daily, Brisbane  

The Mercury Hobart, Tas. News Ltd 43,513 103,000 Tabloid, only 
metropolitan, Hobart 

The Northern 
Territory News 

Darwin, NT. News Ltd 19,985 44,000 Tabloid, only metropolitan 
daily, Darwin 

The West 
Australian 

Perth, WA. Seven West 
Media   

195,007 547,000 Feeds into Channel 7 
Yahoo Website. 
Only metropolitan daily, 
Perth 

 

 

 

 

 



 24 

 

4

FINDINGS  
 

In all there were 3971 articles that dealt with climate change policy. Of these articles all but 181 

articles focused on the carbon emissions reduction policy.  

 
Number of Articles  
 
We identified all articles in the period February to July 2011 that dealt with climate change policy, 

and compared the number of articles and the space allotted in terms of words, across the ten 

newspapers. The Australian had by far the most coverage of the ten newspapers with 28% of all 

articles.  The Age and the SMH had very similar amounts (approx. 13%) followed by The Courier 

Mail, The Daily Telegraph and The Herald Sun.  The Adelaide Advertiser and The West 

Australian, The Hobart Mercury and The Northern Territory News had considerably less coverage 

than other newspapers, (See Figures 2 & 3).  

 

This shows that outside the large population centers of Melbourne, Sydney and Brisbane, readers 

whose main source of news remains metropolitan newspapers received far less news and 

discussion about the carbon policy than readers elsewhere in Australia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 25 
 

5

 
Figure 2: Number and percentage of articles about climate change policy across 10 newspapers, Feb. to July 2011. 

 

Newspapers Total no. 
of articles 

% of total 
no. of 
articles 

The Australian 1108 28% 

The Age 511 13% 

Sydney Morning Herald 501 13% 

The Courier Mail 378 10% 

The Daily Telegraph 372 9% 

Herald Sun 365 9% 

The Advertiser 261 7% 

The West Australian 189 5% 

Hobart Mercury 149 4% 

The Northern Territory News 137 3% 

Total 3971 100% 
 

 

Figure 3: Total word count and share of articles focusing on climate policy across 10 Australian newspapers, from 

Feb. to July 2011. 

Newspapers Word 
Count of 
total 
articles 

% of Word 
Count of 
total 
articles 

The Australian 761682 34% 

The Age 333542 15% 

Sydney Morning Herald 311295 14% 

The Daily Telegraph 187524 8% 

The Courier Mail 184151 8% 

Herald Sun 177108 8% 

The Advertiser 109048 5% 

The West Australian 85714 4% 

Hobart Mercury 67052 3% 

The Northern Territory 
News 

37383 2% 

Total 2254499 100% 



 26 

 

6

Shorter articles, and therefore fewer words, are a feature of tabloid newspapers. The Australian 

had the largest share of words, and a greater proportion (34%) of words than it had of the articles 

(28%), indicating that the average article length of articles in The Australian is greater than in 

other Australian newspapers in the study. 

 

 

Genre  
 

We divided the articles up into news, comment, editorial and features.  

 
Figure 4: Genre of climate policy articles, from Feb. to July 2011. 

 

Genre Total % 
Comment 909 23% 

Editorial 154 4% 

Features 1276 32% 

News 1632 41% 

Total 3971 100% 
 
Figure 5: Percentage breakdown of genre count of climate policy article, across 10 Australian newspapers, from Feb. 
to July 2011. 
 

Newspapers Comment Editorial Feature News 
The Australian 22% 3% 38% 37% 

The Age 26% 5% 33% 36% 

Sydney Morning Herald 27% 4% 33% 36% 

The Courier Mail 22% 3% 34% 42% 

The Daily Telegraph 25% 5% 34% 36% 

Herald Sun 28% 5% 19% 48% 

The Advertiser 15% 3% 33% 48% 

The West Australian 19% 9% 33% 40% 

Hobart Mercury 19% 3% 19% 60% 

The Northern Territory News 9% 0% 14% 77% 



 27 
 

7

News 

News was the largest category, although not as dominant here as in some other earlier 

comparable studies.  For example in an Australian Centre for Independent Journalism 6-

month study of humanitarian issues coverage carried out 10 years ago, the proportion of 

news was approximately two-thirds of all items (Bacon and Nash, 2003:96). As Figure 5 

demonstrates, the Hobart Mercury and Northern Territory News had higher levels of news 

than other papers.  

  

Comment  

23% of articles across the sample were comment pieces, of which in-house journalists or 

regular columnists wrote more than 75%. It is possible that this reflects a trend in which more 

editorial resources are now focused on opinion writing, a cheaper and more individually 

distinctive genre than news. The highest levels of comment were found in the Herald Sun 

(28%), the SMH (27%) and The Age (26%). 

 

Features 

We further divided features into those over 800 words, short features from 400-800 words 

and those less than 400 words. The reason for subdividing features is that the feature form 

traditionally allows for more sources, perspectives and depth.  However, increasingly 

newspapers are developing a genre of very short features, including columns such as ‘Cut 

and Paste’ in The Australian which juxtaposes comments from different sources to make 

rhetorical or mocking points. Although these are now labeled as ‘features’ in Dow Jones 

Factiva database, they have little in common with more conventional features and could be 

considered to be a form of commentary.  There were higher levels of ‘very short features’ in 

the tabloid newspapers than in the broadsheets.  

 

 

 

 

 

 



 28 
 

8

Figure 6: Percentage breakdown for features across ten newspapers, across 10 Australian newspapers, from Feb. to 
July 2011. 
 

Newspapers Features 
(>800) 

Short 
Features 
(400-800) 

Very Short 
Features 
(<400) 

The Australian 33% 50% 17% 

The Age 26% 55% 19% 

Sydney Morning Herald 16% 71% 13% 

The Courier Mail 18% 39% 43% 

The Daily Telegraph 21% 45% 34% 

Herald Sun 17% 29% 54% 

The Advertiser 13% 41% 46% 

The West Australian 8% 37% 55% 

Hobart Mercury 14% 36% 50% 

The Northern Territory News 11% 11% 79% 

Total 23% 48% 29% 
 

 

When considered together Figures 5 and 6 show that while 32% of articles were features, only 7% 

of all articles were features of more than 800 words. This indicates a low depth in reportage and 

few opportunities for a range of sources to be given a voice in the coverage. It also shows there 

was far more commentary by in-house journalists and regular columnists than features of more 

than 800 words.  

 

This may partly reflect the policy nature of the topic, which does not lend itself to ‘colour’ writing. 

There were however many opportunities where a range of sources could have been used to 

illustrate a range of different responses and arguments, where single source stories were 

produced instead. The highest proportion of such features was in The Australian and The Age.  

 

 

 

 
 



 29 
 

9

Headline Stance 
 

Journalism involves a production process – headlining, text editing, story structuring, selecting 

sources, layout and visuals are all practices that create meaning.  

 

We coded the articles according to headline stance towards the carbon price policy announced by 

the Gillard government on February 23, 2011. We excluded those articles where the headline was 

not relevant (N/A) and coded the remaining 3643 articles as neutral, positive or negative.  

 

The author acknowledges that coding is an interpretative exercise. Checks were however carried 

out between coders. Different readers could interpret the same headline differently. Indeed, some 

headlines are deliberately written to achieve that effect. Where meaning was obviously 

ambiguous, the article was coded ‘neutral’. Many neutral articles were announcements of policy, 

basic explanations of policy and stories focused on the political tussle between the Gillard 

government and the Opposition Coalition of National and Liberal parties. 

 

Figure 7, shows that headlines across all newspapers was more negative than positive. There 

was a stark contrast between the News Ltd and Fairfax newspapers. 
 

Figure 7: Headline stance of articles across ten newspapers, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 
2011. 
 

Newspapers Negative Neutral Positive 
The Daily Telegraph 65% 27% 8% 

Herald Sun 59% 28% 12% 

The Courier Mail 57% 26% 16% 

The Australian 54% 33% 13% 

The Northern Territory News 53% 29% 18% 

The Advertiser 50% 26% 23% 

Hobart Mercury 48% 27% 24% 

The West Australian 45% 33% 22% 

Sydney Morning Herald 42% 23% 36% 

The Age 36% 33% 31% 

Total 51% 29% 20% 
 



 30 

 

10

Overall, 80% of headlines were negative or neutral and more than 50% were negative, but there 

were clear variations across the newspapers. Even allowing for some coding differences, Figure 7 

demonstrates a highly negative stance towards the policy on the part of News Ltd papers. More 

than 50% of headlines in all News Ltd newspapers were negative and more than 75% were 

negative or neutral. In the case of the Sydney tabloid, The Daily Telegraph, more than two-thirds 

were negative. The Fairfax papers the SMH and The Age and Seven West Media’s The West 

Australian were more balanced – although the tendency was still towards negative headlines.  

 

When the neutral headlines were removed, negative and positive groups were compared. As 

Figure 8 shows, the contrast between publications was marked. Headlines in News Ltd papers on 

the Eastern seaboard mainland were more biased against the policy. The Daily Telegraph and 

The Herald Sun were more negative than The Advertiser and Hobart Mercury. 

 
Figure 8: Positive compared Negative headline stance of articles across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 
2011. 

 

 

 



 31 
 

11

 Some examples of negative headlines 

 

‘PM's warmist assurances nothing but a smokescreen', (The Herald Sun, March 19, 

2011) 

 

'The truth is, you can't put a price on carbon - no one can’, (The Age, March 29, 2011) 

 

‘Just pay up and ignore the irony’, (The Daily Telegraph, February 14, 2011) 

 

‘Here comes the high-cost sun’, (The Australian, March 22, 2011) 

 

‘MEAN GREEN TAX You will pay $16.60 more a week HOW IT WILL HIT YOU’, (The 

Herald Sun, April 2, 2011) 

 

’$860 CARBON SHOCK - Revealed: More pain for struggling households’, (The Courier 

Mail, April 4, 2011) 
 

 

Content of Articles- Stance Towards the 2011 Carbon Reduction Policy 
 

We coded the content of all articles for neutral, positive and negative stances towards the policy.  

As Figure 9 shows, there was a higher level of ‘neutral’ in the content of articles than in the 

headlines that are written to grab attention.  The highest levels of neutral content were in The 

Hobart Mercury and The Age. The lowest levels were in The West Australian, The Northern 

Territory News and The Daily Telegraph.  

 

 

 

 

 

 

 

 



 32 

 

12

Figure 9: Number and percentage of articles stance towards the policy, across 10 Australian newspapers, Feb. to July 
2011. 
 

Newspapers Negative Neutral Positive 
The Daily Telegraph 58% 35% 7% 

The Courier Mail 51% 40% 10% 

The Northern Territory News 50% 33% 17% 

Herald Sun 50% 41% 9% 

The Australian 47% 44% 9% 

The West Australian 40% 36% 24% 

The Advertiser 34% 51% 15% 

Hobart Mercury 28% 55% 17% 

Sydney Morning Herald 27% 50% 23% 

The Age  15% 54% 31% 

Total 40% 44% 15% 
 

 

We again removed all articles that were coded neutral and compared the negative with the 

positive. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 



 33 
 

13

Figure 10: Percentage of stories positive towards the policy compared to stories negative to the policy in 10 Australian 
newspapers, Feb. to July 2011. 

 
 

All newspapers published some positive articles. However when combined with the headline 

findings, Figure 10 shows the negative approach to the policy adopted by The Daily Telegraph, 

The Herald Sun, The Courier Mail and The Australian.  

 

By comparison, The Age and the SMH were far more balanced although there was a contrast 

between these two newspapers with the SMH publishing 27% negative articles compared to the 

Age’s 15%. 

 

The Age was the only paper to publish more positive than negative articles but this does not 

necessarily mean The Age should be regarded as a ‘pro’ paper in the way the News Ltd papers 

are anti, as the ratio of positive to negative articles in The Age was considerably less than the 

ratio of negative to positive articles in News Ltd papers. 

 

 



 34 

 

14

There were more neutral articles than there were neutral headlines. Of neutral articles that had 

positive or negative headlines, 19% were positive and 41% were negative.  

 

In our second report, we will report on climate science reporting. It is worth noting that the report 

will show that The Age, the newspaper with the most in-depth coverage of climate science, had 

the most positive stance towards action on climate change. Readers that were receiving the most 

negative coverage of the policy in The Herald Sun, The Daily Telegraph and The Australian also 

received a substantial dose of commentary, which either rejected or raised questions about the 

scientific consensus on human induced climate change.  

 

Some might argue that the negative approach to the carbon policy is simply the result of the 

application of conventional news values that tend to highlight conflict.  But while the negativity of 

news values may well explain some of patterns revealed by the content analysis, they do not 

explain why the marked difference between Fairfax and News Ltd papers.  The explanation lies 

rather in different corporate and editorial policies that editors and journalists apply in making 

decisions about how to cover climate change issues. This does not imply uniformity across a 

company or a masthead but the patterns of representation are the result of informal policies 

combined with the application of professional reporting conventions by individual editors and 

reporters.  

 

 

Carbon Tax or Carbon Policy? Defining the Debate 
 
Figure 11: Use of terms- carbon price and carbon tax, from Feb. to July 2011. 

 

Terminology usage Total % 
Both 1465 37% 

Carbon Price 407 10% 

Carbon Tax 1918 48% 

N/A 181 5% 

Total 3971 100% 
 

 



 35 
 

15

The words used to describe issues also frame the terms in which an issue is discussed. The 

carbon emissions reduction policy was originally referred to as the carbon pricing policy, although 

the Opposition leader Tony Abbott from the beginning referred to it as a ‘tax’. Under questioning, 

Julia Gillard agreed at a press conference announcing the policy on February 24 that the policy 

would be “effectively like a tax” (7.30 Report, 24 Feb, 2011). From then on, the word ‘tax’ was 

used more frequently than ‘policy’. This framing of the issue as a ‘tax’ tended to encourage a 

perception that the policy was aimed at individual consumers rather than large companies.  

 

We coded the articles for whether they used carbon policy, carbon tax or both. The results can be 

found in Figure 11. Nearly half the articles referred only to ‘tax’, 10% used ‘price’ and another 37% 

referred to both. Once again there are differences between Fairfax and News Ltd.’s metropolitan 

newspapers. 

 

74% of The Daily Telegraph, 69% of The Courier Mail and 62% of The Herald Sun articles 

referred only to ‘tax’, whereas only 28% of articles in The Age and 36% of articles in the SMH did 

so.  

 

The Australian used only ‘tax’ in 42% of stories and only ‘price’ in 10% of cases.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 36 

 

16

Figure 12: Word used by journalists to describe the policy: tax, price or both across 10 Australian newspapers, from 
Feb. to July 2011. 
 

Newspapers Both Carbon 
Price 

Carbon 
Tax 

The Australian 45% 11% 44% 

The Age 51% 20% 29% 

Sydney Morning Herald 47% 16% 37% 

The Courier Mail 22% 8% 70% 

The Daily Telegraph 19% 4% 77% 

Herald Sun 32% 6% 62% 

The Advertiser 30% 7% 62% 

The West Australian 49% 4% 47% 

Hobart Mercury 41% 10% 49% 

The Northern Territory News 29% 13% 58% 

Total 39% 11% 51% 

 
 

Dominant Themes in Coverage 
 

For stories between May and July 2011, we examined a selection of stories to identify a series of 

themes commonly used to frame arguments against the policy. We identified articles where there 

was a dominant theme around which the story was narrated.  

 

Of the articles, which had a dominant theme, 73% framed the debate about the policy in terms of 

Australian economic issues. The strong economic framing of the debate was consistent across 

the publications. These articles were divided into those that were about loss of investment or jobs 

and those that focused on impact on prices.  

 

43% of articles were focused on impact on investment and job market and 30% on the impact on 

the cost of living impacts, which in most cases meant the price of household items.  In both of 

these the policy itself was mainly referred to as a ‘tax’. 

 

 



 37 
 

17

As Figure 13 shows, the SMH, The Age, The Courier Mail and The Australian focused more on 

impact on investment and jobs while The Daily Telegraph and The Hobart Mercury highlighted the 

potential impact on prices.  

 

Example 

‘Carbon tax slug double whammy’ was the headline on a news report in The Herald Sun on March 

2, 2011. The story began:  

 

“Consumers would be forced to pay more in GST, stamp duty, capital gains tax and even 
council rates under Julia Gillard’s scheme. Opposition finance spokesman Andrew Robb said a 
carbon tax would be a “tax on a tax” that would feed into the price of almost every consumer 
item and service. Mr. Robb said it could add thousands of dollars in unforeseen costs in building 
and furnishing a home. “It’s lifting the GST and a host of other taxes by stealth, “ Mr. Robb 

said.”  
 

 

The story also briefly quoted Monash Professor Henry Ergas, as agreeing that a tax could cause 

other taxes to rise and PM Julia Gillard who accused the Opposition of a ‘scare campaign.’  It 

finished by again quoting Mr. Robb: “With a new home most of the materials are energy intensive. 

It would be carbon tax riddled and it could add many thousands of unforeseen costs that are not 

being compensated for.”  

 

Nearly 14% of the articles analysed had the issue of Prime Minister Julia Gillard’s or the Federal 

Labor government’s alleged lack of integrity as their dominant theme. Nearly all of these focused 

on PM Julia Gillard’s pre-election ‘promise’ not to have a carbon tax.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 38 

 

18

The Daily Telegraph (26%) more strongly adopted this ‘lack of integrity’ theme than other 

newspapers. For example, on June 12, 2011, Piers Akerman published a column, ‘The science 

behind tricking the public’ which began:  

 

“The mendacious Gillard government is continuing its drive to impose a punitive carbon 
dioxide tax on Australians while refused to address the key issues.  Put aside if you can the 
lies that both the Prime Minister and her deputy Treasure Wayne Swan, told the electorate 

before the election….”  
  

 

The theme of another 11% of the articles analysed was that there was ‘no point’ in implementing 

the policy. Only 2% of articles framed the debate in terms of the relative merits of the Opposition 

Coalition’s policy position. Other minor themes included the cost of ‘carbon cops’ or compliance 

bureaucracy that would be needed to monitor the policy and the cost of the government’s 

advertising campaign.  

 

Although at time of publication, we have not coded the arguments put forward in favour of the tax, 

we observed a low level of exploration of the environmental benefits of the policy. (A more 

detailed framing analysis will be conducted in later part of the project). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 39 
 

19

Figure 13: Breakdown of themes in articles in which there was a dominant frame, across 10 Australian newspapers, 
from Feb. to July 2011. 
 

Newspapers Economy, 
Jobs, 
Investment 

Prices No 
Integrity 
(Gillard) 

No Point 
(Policy) 

Abbotts 
Policy is 
Better 

Other 

Herald Sun 61 60 24 15 4  0 

% 37% 37% 15% 9% 2% 0% 

Hobart Mercury 20 24 7 8 1  0 

% 33% 40% 12% 13% 2% 0% 

Sydney Morning Herald 82 65 23 9 5  0 

% 45% 35% 13% 5% 3% 0% 

The Advertiser 43 31 8 18  0  0 

% 43% 31% 8% 18% 0% 0% 

The Age 74 32 10 25 2  0 

% 52% 22% 7% 17% 1% 0% 

The Australian 206 81 67 43 9 7 

% 50% 20% 16% 10% 2% 2% 

The Courier Mail 66 26 13 19 2  0 

% 52% 21% 10% 15% 2% 0% 

The Daily Telegraph 29 44 30 9  0 4 

% 25% 38% 26% 8% 0% 3% 

The Northern Territory 
News 

24 26 5 5 1  0 

% 39% 43% 8% 8% 2% 0% 

The West Australian 20 37 9 4 1 1 

% 28% 51% 13% 6% 1% 1% 

Total 
% of Total 

625 
43% 

426 
30% 

196 
14% 

155 
11% 

25 
2% 

12 
<1% 

 

 

 

 
 

 
 

 

 



 40 

 

20

Sources Quoted 
 

It is hard to influence public policy if you do not have a voice in the media (Thompson, 1990; 

Ericson 1989). At the heart of journalism is the relationship between journalists and their sources 

(Ericson, 1990; Cottle, 2003; Roberts & Nash, 2009).  The inclusion or exclusion of sources is one 

significant way in which media exercises power. An analysis of quoted sources is therefore an 

important way of assessing the nature of coverage. The first three sources in all news and 

features articles across the six months were coded.  

 

More than 11% of stories had no source at all and another 30% of the rest of the articles had only 

one source. This indicates the one-dimensional nature of many stories. Articles that quote only 

one source are likely to convey a single message although it is possible to quote a source and 

then critique that source with other information. One-source stories can also be used as part of 

packages.  

 

While the practice of using single source stories may be understandable in the light of shrinking 

editorial resources, it leaves the media more open to publishing promotional stories without 

scrutiny. 

 

Examples of single source stories: 

 

‘Steelmaker blasts carbon tax plan’ (Courier Mail, February 22, 2011).  
 

The story’s lead paragraph was:  

“BLUESCOPE Steel chief Paul O'Malley has knocked the Federal Government's carbon tax plan, 

declaring it unfair, discriminatory and "not good" for the steel industry.”  
 

 

Although the story did not quote any other source, it did background the recent Bluescope losses.  

 

 

 



 41 
 

21

‘Carbon Tax not fair: Oil giant’ (Herald Sun, March 7, 2011). 

“AUSTRALIA'S largest oil and gas producer, Woodside Petroleum, says it should be exempt from 
paying any carbon tax.  

Woodside yesterday said, as a trade-exposed exporter, the company believed it should not pay any 
price on carbon 

"Woodside believes the company's trade-exposed exports should be exempt from any price on carbon, 

given the absence of an international agreement on pricing greenhouse gas emissions," it said.” 

 

 

We divided the sources up into the following categories: 

 

• Political – Labor  
• Political – Coalition 
• Political – Greens 
• Political – Independent  
• Business  
• NGOs  
• International sources 
• Government (public servants) 
• Academic  
• Trade unions 
• Think tanks 
• Activists 
• Scientists 
• Members of public 
• Media figures 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 42 
 

22

Figure 14:  Number of first three types of sources quoted and percentage of total for each type of source, across 10 
Australian newspapers, from Feb. to July 2011. 
 
 

Type of Source First 
source 

Second 
Source 

Third 
Source 

Total 
 

% of First 
three 
Sources  

Political- Labor 773 464 259 1496 28% 

Business 622 395 217 1234 23% 

Political- Coalition 370 378 194 942 18% 

Academic 167 86 52 305 6% 

Political- Greens 105 101 75 281 5% 

Public 90 59 49 198 4% 

Political- Independent 78 59 47 184 3% 

Government 87 35 38 160 3% 

Media figures 45 53 31 129 2% 

Unions 49 35 17 101 2% 

NGO 34 30 19 83 2% 

Think tank 35 24 21 80 1% 

Scientist 27 16 11 54 1% 

Activist 19 24 2 45 1% 

Other 23 14 6 43 1% 

International sources 12 2 3 17 <1% 

Farmer 11 5 0 16 <1% 

Religious 5 0 0 5 <1% 

Total 2552 1780 1041 5373 100% 

 

 

54% of all sources coded were political sources, showing the strong political framing of the issue. 

Gillard government politicians were quoted on 28% of all occasions. This was expected as 

government politicians announce and initially frame policy. Many of these occasions were around 

time of major announcements.  

 

 



 43 
 

23

Coalition sources (18%) were quoted less often than Labor sources (28%). Labor Ministers as 

spear headers of the carbon policy did have access but were also often quoted in response to 

business critics. As Figure 13 shows, there was little focus on Abbott's policy so demands for him 

to respond to criticism. However as Figures 14 and 10 show, the Coalition's anti carbon 'tax' 

message that was nevertheless promoted through the print and online media overall.  

 

Business sources (23%) were more frequently used as first sources than all civil society sources, 

which include Non-government organisations, members of the public, academics, think tanks, 

religious spokespeople, unions, activists and scientists (17%). A strong narrative was the conflict 

between the Labor government and business opponents of the policy, rather than a broader 

debate involving many community interest groups. 

 

The low use of civil society sources by Australian newspapers confirms an earlier finding in a 

comparative study of the coverage of COP 15 United Nations Climate change conference in 19 

countries that found that Australian newspapers (SMH and The Daily Telegraph) gave less 

coverage to civil society sources than newspapers in other countries including China, United 

States, Sweden, Brazil and Canada. The only countries that had a lower proportion of civil society 

sources were Pakistan and Israel. (Eide, Kunelius & Kumpu, 2010: 25) O CHECK 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 44 

 

24

Figure 15: Type of first source quoted in articles on climate policy, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 
2011. 
 

Type of source Total % 
Political- Labor 773 30% 

Business 622 24% 

Political- Coalition 370 14% 

Academic 167 7% 

Political- Greens 105 4% 

Public 90 4% 

Government 87 3% 

Political- Independent 78 3% 

Unions 49 2% 

Media figures 45 2% 

Think tank 35 1% 

NGO 34 1% 

Scientist 27 1% 

Other 23 1% 

Activist 19 1% 

International sources 12 <1% 

Farmer 11 <1% 

Religious 5 <1% 

Total 2548 100% 
 

 

First sources are significant because they are most likely to provide the primary definition of 

meaning. On 30% of occasions, Labor sources were quoted first. Business sources were quoted 

first on nearly one quarter of occasions and more frequently than the Opposition Coalition. The 

issue tended to be framed in terms of a conflict between the Labor government (holding power 

with the support of Greens and Independents) and business interests.  

 

 

 



 45 
 

25

Despite the fact that Greens played a key role in negotiations over the carbon policy and are often 

criticised for wielding too much influence over the government, they were only quoted as one of 

first three sources on 5% of occasions and as a first source on 4% of occasions.  

 

Non-government organisations that had played a prominent role in campaigning for climate 

change action were quoted as first source on 1% of occasions and overall on only 2% of 

occasions. To some extent this reflects the high concentration on business sources. In 

mainstream news journalism, business sources are rarely critiqued by non-business sources. The 

most frequently quoted think-tank was The Climate Institute, an organisation established in 2005 

to promote climate change action, was quoted more than twice as frequently as any other think 

tank source. 

 

The business sources were further coded according to industry. The result showed that sources 

linked to fossil fuel dependent industries were quoted more frequently than sources for any other 

industries. Energy (Other), which included the renewable energy sector, received low coverage. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 46 

 

26

Figure 16: Number of times industries of business were quoted and percentages of business sources and all sources, 
across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 2011. 
 

Industry of Business Total 
Sources 

% of 
Business 
sources 

% of All 
Sources 

Fossil fuel* 426 35% 8% 

Financial 245 20% 5% 

General* 141 11% 3% 

Construction 65 5% 1% 

Retail- food 64 5% 1% 

Transport 62 5% 1% 

Energy (Other) 60 5% 1% 

Manufacturing- other 35 3% 1% 

Manufacturing- auto 31 3% 1% 

Retail- other 30 2% 1% 

Communication 25 2% <1% 

Primary (agricultural/food) 22 2% <1% 

N/A 21 2% <1% 

Tourism 4 <1% <1% 

Legal 3 <1% <1% 

Total 1234 100% 24% 
 

* Fossil fuel industries including those dependent on fossil fuel industries 
including aluminum and steel.  
* General sources include peak councils such as the Business Council of 
Australia 

 

 

Individual business sources were also compared, demonstrating that Bluescope Steel was quoted 

71 times, far more than any other business source. This was more than the number of times all 

NGOs and scientists were quoted.  Figure 17 also shows that peak councils such as the Business 

Council of Australia, Minerals Councils of Australia and Australian Coal Association achieved very 

strong representation.  

 

 



 47 
 

27

Despite the fact that many businesses supported the policy, all top-ten business sources were 

quoted making negative statements about the policy, although some said they were in favour of 

carbon pricing in general. Some, such as Business Council of Australia, were cautiously favorable 

earlier in the period and quoted in more negative ways by July when the details of the policy were 

announced. 
 

 Figure 17: Top ten business sources quoted, across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 2011. 

 

Name of Business Total % of 
Business  

Bluescope Steel 71 6% 

Business Council of Australia 33 3% 

Minerals Council of Australia 31 3% 

Woodside Petroleum 30 2% 

Australian Chamber of Commerce and 
Industry 

28 2% 

Australian Coal Association 27 2% 

Qantas 25 
2% 

Rio Tinto 25 2% 

OneSteel 25 2% 

Australian Industry Group 23 2% 

Total 318 100% 
 

 

The three people quoted as first sources more than any other business sources were Paul 

O’Malley (CEO, Bluescope Steel), Don Voelte (Woodside - LNG Gas) and Graeme Kraehe 

(Chairman - Bluescope Steel). 

 

In some cases, different media outlets interpreted company statements more or less negatively. 

Qantas provides a good example of how a press release can be interpreted in different ways.  

 

On July 11, Qantas put out a press release stating that the carbon policy would cost the airline 

$110 -115 million and that the full cost would be passed onto consumers.  

 



 48 

 

28

The cost to a domestic fare was estimated at $3.50. The SMH published this story with the 

heading ‘Airlines count the costs of carbon tax' (SMH, July 11, 2011), whilst news.com.au 

published 'Qantas slashes profit expectation by $110m as carbon tax set in’ (news.com.au, July 

11, 2011). Both stuck closely to the content of the release.  

 

ABCPM radio, on the other hand, took up the story on the same day and interviewed other 

sources including Macquarie Private Wealth division director Martin Lakos, who pointed out it was 

a little too early to be making clear predictions about the impact of the carbon tax on the economy: 

"You know we've had this announcement you know for 24 hours only and so the complete 

analysis has not been completed.”  

 

Crikey diverged from the press release with Plane Talking blogger Ben Sandilands’ different 

interpretation: ‘Carbon tax impact on Qantas similar to parking for a few extra minutes at Sydney 

or Melbourne Airport’ (July 11, 2011). He began:  

 

    “Although Qantas has couched its ASX statement on the impact of the carbon tax on 
domestic air fares in end-of-the-world-as-we-know-it terms it says it will only average an 

additional $3.50 per sector in the financial year to June 30, 2013.” 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 49 
 

29

Figure 18: Breakdown of stance of business sources quoted 4 times or more, across 10 Australian newspapers, from 
Feb. to July 2011. 
 

Newspapers Negative Neutral Positive Total 
The Northern Territory News 16 0 1 17 

% 94% 0% 6%  

The Daily Telegraph 42 2 3 47 

% 89% 4% 6%  

The Courier Mail 51 0 7 58 

% 88% 0% 12%  

The Advertiser 49 2 8 59 

% 83% 3% 14%  

Herald Sun 67 4 11 82 

% 82% 5% 13%  

The Age 89 3 19 111 

% 80% 3% 17%  

Sydney Morning Herald 87 3 26 115 

% 76% 3% 22%  

The Australian 220 19 53 290 

% 75% 7% 18%  

The West Australian 17 0 6 23 

% 74% 0% 26%  

Hobart Mercury 15 3 3 21 

% 71% 14% 14%  

Total 
Total % 

653 36 137 826 
79% 4% 17%  

 

 

Figure 18 shows the negative stance of most business sources quoted 4 or more times over the 

6-month period. Many Australian readers would have been left with the impression that the 

business community was opposed to the carbon price policy. In fact this was far from true.  

 

The Northern Territory News, The Daily Telegraph and The Courier Mail were particularly 

negative in their choice of business sources but The Age, the SMH and The Australian also 

strongly represented business sources opposed to the policy.  

 

 

 



 50 

 

30

Small business owners were also selected who mostly represented the anti carbon policy position. 

Examples: 

On July 8, 2011, The West Australian piece ‘Drycleaners feel the heat’, began: 

 

 “The price of sprucing up one's glad rags could rise amid fears the carbon tax will drive up 
the cost of drycleaning. 
 
Drycleaners fear they will be saddled with increased costs as the tax hits their energy bills and 
other expenses, including Australian-made coat- hangers. 
 
While the industry is likely to be spared a rise in chemical bills because most of its solvents are 
imported, a carbon tax-driven gas and electricity rise of 10 to 15 per cent could put an extra 
burden on an industry hit by power bills rising 57 per cent over three years. 
 
Ad Astra Dry cleaning co-owner Joel Rogers said he expected running costs to rise about 5 
per cent because of the carbon tax and he would probably have to pass that on to customers 

eventually.” 
 

On July 8, the Herald Sun ran a short story under the headline: ‘Slice of Profits eaten up’. The 

article featured cake specialist Rebecca Marnock who, despite the definite tone of the headline, 

was quoted in the lead paragraph as saying that she “understood little about the carbon tax but 

did not think it would be a cause for celebration.” Further down, she repeats, “I don’t know much 

about the carbon tax up at all. But if our prices go up fro our suppliers, there is every chance our 

prices would go up. If they went up too much, some wouldn’t pay for them– they might try to make 

their own.”  (‘Slice of profits eaten up.’ The Herald Sun, July 8, 2011). 

 

Journalists often select their sources to further illustrate points established by other evidence or to 

indicate a range of views. On the carbon debate, a range of sources was available. A feature in 

The Age, March 5 quoted a control room operator at Loy Yang Power station in the coalfields of 

the Latrobe Valley who was quoted as saying despite the potential future closure of the station, 

action on climate change was urgent. ('On the carbon row front line' The Age, March 5, 2011. On 

other occasions, The Age quoted Latrobe Valley sources who were opposed to the tax. 

 

While a selection of human interest sources is a conventional technique of media packages 

coming out of major announcements, the reader is provided with no objective way of assessing 

whether dry-cleaner Joe Rogers’ response to the carbon price policy is realistic or not. 



 51 

31

In early July 50 businesses, including the global giant GE, AGL, the Body Shop and others signed 

a statement backing the price on carbon. This move was a deliberate attempt to counter the 

success of the anti-policy business lobby and gain more coverage for the pro-policy business 

community. An organisation was formed Businesses for a Clean Economy to address concerns 

that many businesses were not ‘getting a say’.  This story was taken up the ABC, which reported 

that in fact 100 businesses had joined the group.  

 

Several companies in the group were interviewed including Graeme Wise, the Body Shop's 

chairman. 

“GRAEME WISE: The debate has become I think very selfish and very narrow. The point we're making 
and I think a lot of companies have joined us in making is that this is not talking about short-term profits 
for a few big companies, this is talking about the reduction of pollution and the best way of doing that. 

SUE LANNIN: A new website called Business for a Clean Economy has also been set up. 

Lane Crockett from renewable energy company Pacific Hydro says it's time for a price on carbon. 

LANE CROCKETT: Businesses are behind the transition of our economy to a low emissions economy. We 
believe that it's better to take action now than wait and in fact from Pacific Hydro's view we'd say we're 
well past the time when we should have started to take action to reduce our emissions. 

SUE LANNIN: With loud opposition to a carbon tax from the mining industry, Graeme Wise says the 
debate has been skewed by vested interests. 

GRAEME WISE: As Mandy Rice-Davies said, "they would say that wouldn't they?" 

The vested interests of that people is basically, seems to be driving this whole debate and I feel that it's 
time for the people who actually are part of the general Australian economy to make a stand on this and 

say what they really think.” 

 

This story was taken up by AAP and run in The Canberra Times, Financial Review, several 

regional newspapers and MX News Ltd.’s give-away newspaper in Brisbane and Sydney. It was 

also mentioned in one paragraph at the end of a feature of more than 1200 words published by 

The Australian.  

The rest of the article covered a number of issues about compensation including complaints by 

the Australian Coal Association (‘Emergency aid for power plants’, The Australian, July 6, 2011). 



 52 

32

Despite the pro-carbon policy business initiative, several days later The Australian reported: 

“Industry remains opposed to carbon tax, following release of key details of the package”. 

‘Industry’ was quoted as saying that the carbon tax was “unnecessarily punitive and fails to 

provide adequate compensation to impacted sectors.”  Seven sources were quoted. The only 

source quoted who was not negative was the Australian Trucking Association who welcomed the 

decision to exempt the trucking industry from carbon tax until July 1, 2014. (‘Industry remains 

opposed to the carbon tax, following release of key details of the package’, The Australian, July 

10, 2011).  

The following day, The Australian published another story: ‘Coal Industry fears $18bn hit from 

Gillard’s carbon tax’. It quoted mining giant Anglo-American saying that a promised $1.3 billion 

assistance package would not be enough. This article also quoted Rio Tinto, the Minerals Council 

of Australia, the Australian Coal Association, the Australian Industry Group, the Business Council 

of Australia and the Australian Aluminium Council who all were opposed to the government’s 

assistance package. It quoted the government as forecasting average income growth would slow 

by “just 0.1% but counted this with the views of unnamed ‘economists’ who ‘said the tax would be 

negative for growth.” (‘Coal Industry fears $18bn hit from Gillard’s Carbon Tax”, The Australian, 

July 10, 2011). 

Since the ‘economists’ were not named it is not possible to report whether any of them included 

the panel of market economists surveyed by The Age’s Tim Colebatch who had reported just five 

days earlier that they “unanimously endorse a price on carbon as the best way to tackle climate 

change.’ (‘Carbon tax the way forward: economists’ The Age, July 6, 2011). It could be said that 

Colebach had also selected sources to reach the result he preferred but there is no evidence of 

that and since he named all his sources so that readers could assess their credibility for 

themselves.  



 53 
 

1

Editorials  
 

4% of articles analysed were editorials.  

 

In this study, the editorials were slightly more likely to be positive than the rest of the articles. 23% 

were of editorials were positive compared to 15% in the entire sample. They also tended to be 

less negative than the commentary. (See below). 

 

Coders observed that it was often more difficult to classify the editorials than other articles. Some 

newspapers were broadly supportive of the policy and climate change action but were very critical 

of the Gillard government’s particular policy. This applied to several editorials in The Australian 

that we coded as neutral. Some editors held open the possibility of approval of the policy earlier in 

the year but became more negative as details were released. 

 
Figure 19: Breakdown of stance of editorials across 10 Australian newspapers, from Feb. to July 2011. 
 

Newspapers Negative Neutral Positive Total 
The Daily Telegraph 18  0  0 18 

% 100% 0% 0% 100% 

Herald Sun 14 4  0 18 

% 78% 22% 0% 100% 

The Australian 18 14 2 34 

% 53% 41% 6% 100% 

The West Australian 8 8  0 16 

% 50% 50% 0% 100% 

The Courier Mail 6 4 2 12 

% 50% 33% 17% 100% 

The Advertiser 4 4 1 9 

% 44% 44% 11% 100% 

Hobart Mercury 1 2 1 4 

% 25% 50% 25% 100% 

The Age 1 3 19 23 

% 4% 13% 83% 100% 

Sydney Morning Herald  0 8 10 18 

% 0% 44% 56% 100% 

Total 70 47 35 152 
Total % 46% 31% 23% 100% 

 



 54 

 

2

The SMH and The Age editorialists supported the policy. The SMH’s editorial line was more 

positive than its overall coverage. Editorialists at The Daily Telegraph and The Herald Sun were 

very negative about the policy. Other News Ltd papers and The West Australian appeared less 

negative. The Australian’s editorialists mentioned on several occasions that the newspaper was in 

favor of putting a price on carbon, although not necessarily in advance of other countries.  They 

were nevertheless negative about Gillard, the Greens and aspects of the policy. 

 

The small number of editorials in The Hobart Mercury revealed a balanced approach towards the 

policy, perhaps reflecting the substantial Green constituency in Hobart.  

 

Note: This analysis of editorials does not include those on climate science, which are 

included in Part 2 of ‘A Sceptical Climate’. The Herald Sun on February 2, 2011 for 

instance, published an editorial, which unlike much of its commentary supported the 

scientific consensus position on climate change. 

 
 

Opinion 
 

In all there were 909 opinion pieces. Nearly 60% of these were negative and 18% were positive. 

Nearly 25% were coded ‘neutral’. As Figure 21 shows, when neutral pieces were removed, 

opinion pieces were 78% negative compared to 22% positive.  However, all newspapers carried 

some positive and neutral commentary. For example, even the Herald Sun, which was extremely 

negative towards the policy, published several columns by its regular columnist Jill Singer who is 

in favour of action to reduce greenhouse gas emissions.  

 

Traditionally commentary was mainly designed to provide a venue for voices outside the paper. In 

this sample, professional journalists or commentators wrote 75% of columns. Our analysis has 

focused on these pieces. 

 

 

 



 55 
 

3

 
Figure 20: Percentage of negative, positive and neutral opinion articles, across 10 Australian newspapers, from Feb. 
to July 2011. 
 

Newspapers Negative Neutral Positive 

The Northern Territory 

News 

85% 0% 15% 

Herald Sun 81% 16% 3% 

The Daily Telegraph 76% 11% 13% 

The Australian 71% 17% 12% 

The Courier Mail 63% 30% 7% 

The Advertiser 53% 33% 14% 

The West Australian 49% 43% 9% 

Hobart Mercury 44% 24% 32% 

Sydney Morning Herald 36% 34% 30% 

The Age 30% 28% 42% 

Total 59% 23% 18% 

 
 
 
Figure 21: Percentage of negative opinion pieces v positive opinion pieces, across 10 Australian newspapers, from 
Feb. to July 2011. 
 

Newspapers Negative Positive 
Herald Sun 96% 4% 

The Courier Mail 89% 11% 

The Australian 85% 15% 

The Daily Telegraph 85% 15% 

The West Australian 85% 15% 

The Northern Territory News 85% 15% 

The Advertiser 79% 21% 

Hobart Mercury 58% 42% 

Sydney Morning Herald 54% 46% 

The Age 41% 59% 

Total 76% 24% 
 

 



 56 

 

4

Styles of commentary 

We identified four broad styles of commentary produced by journalists and regular newspaper 

columnists. Columnists often use more than one of these styles.  

 

The first is an older style of political commentary that seeks to judge performance and canvas 

political and economic options in an apparently ‘balanced’ way. These columns often focus on the 

on-going political struggle between leaders and parties. Channel Nine's political editor and News 

Ltd columnist Laurie Oakes and The Age’s Michelle Grattan are examples of such columnists. 

Their tone is measured and never strident. They do take positions but they usually write in a more 

detached and ‘neutral’ style.  

 

A second style is also detached but more pointed and often ironic. These journalists often use 

their columns to produce empirical analysis that could also be part of a feature. The SMH’s 

Lenore Taylor, for example, published several columns in which she critiqued claims by interests 

opposed to the policy.    

 

A third type of commentator is the specialist journalist. In this study, such specialists included the 

SMH Green Biz columnist Padding Manning who is supportive of action on climate change but 

investigative in his approach and regular The Hobart Mercury columnist Peter Boyer, a rare 

example of a pro-climate change action News Ltd columnist.  

 

A fourth group of columnists was those who overtly promote a set of values and political positions 

that they apply to a range of policy issues. Some, but not all of these columnists overlay their core 

arguments with highly emotive language and attributions of blame that the first and second style 

of columnists rarely use. These include columnists such as The Daily Telegraph Piers Akerman. 

Columnists of this kind are usually conservative in political outlook. There are no equivalent 

examples of strident progressives found in the corporate media. (The author could also not find 

any in the independent or alternative media.) 

 

 

 

 



 57 

5

Analysis of key commentators 

The person with the most individual columns (some of them syndicated across The Herald Sun, 

The Courier Mail, The Australian and the DT) and highest number of words was Terry McCrann, 

who was extremely hostile to the policy and often questioned the scientific consensus on climate 

science. In all, McCrann published 60 pieces, which made significant reference to the carbon 

policy. Some of these were repeats, sometimes under different titles. 

 

Four days after the policy was announced on February 24, McCrann published a column ‘A 

pledge of suicide’. In the second paragraph of the piece he wrote that the tax is “designed to force 

us to cut our emissions of carbon dioxide. To stress, emissions of the life-enhancing gas, not the 

so-called carbon pollution of bits of grit subconscious image that Gillard and Co deliberately 

promote”, (author’s italics).  

McCrann’s key argument is that there was no point in Australia reducing its emissions because 

China will be dramatically increasing its emissions. He ends the column with: “It is not just 

designed to hurt every Australian. Permanently. It is effectively a national suicide pledge. From 

the nation's leader. Incredible. Surreal. All-too real”. (‘Carbon Tax, A Pledge of Suicide’, The 

Australian, 28 Feb 2011). 

Less than a month later, McCrann began another column ‘A breath of fresh air’ by referring to the 

“insane stupidity of Julia Gillard’s carbon tax”.  

Much of the rest of the column reported the views of Graeme Kraehe, the Chairman of Bluescope 

Steel, who had argued in a speech at the National Press Club that the carbon policy would 

‘decimate’ manufacturing in Australia. McCrann accuses Julia Gillard of “deliberately misleading 

the Australian people” and agrees with Kraehe’s argument. 

“extraordinarily powerful and indeed brave speech from Kraehe, as this is a vindictive government 

that seeks to punish those who don't toe the line. 

It also shames his fellow leading business colleagues who have variously been cowed by the 
government or have sought access and favours by toadying up to it. 

Or like many in the financial services sector that can see money to be made in trading carbon in the 
new world. While being either indifferent to the industry corpses on which their profits would be made 

or simply too stupid to understand that. Or both.” (‘A breath of fresh air’, The Herald Sun, 
March 23, 2011) 



 58 

 

6

The person with the second highest number of columns was Andrew Bolt, with 41 pieces. Bolt is a 

well-known climate sceptic and was extremely hostile to the policy. Some of his columns were 

syndicated in The Herald Sun, The Advertiser, The Northern Territory News and The Daily 

Telegraph.  

 

Together, opinion writers who are sceptical of anthropogenic climate change including Terry 

McCrann, Andrew Bolt, Tim Blair, Miranda Devine, Piers Akerman and Christopher Pearson 

accounted for at least 21% of all words of commentary published by journalists and regular 

commentators across the ten newspapers. Their columns are prominently featured online, often 

accompanied by highly negative cartoons and illustrations.  

 

Non-government organisations campaigning in support of a carbon price adopted the fairly 

conventional non-government organisation communication strategy of including a celebrity in their 

work seeking support for change. The Director of the Sydney Theatre Company and well-known 

Australian actor Cate Blanchett agreed to be part of an advertisement.  

 

On June 1, Bolt described the Blanchett ad as ‘unscientific‘ and full of ‘falsehoods’, declaring 

Blanchett to be a ‘hypocrite’ who was part of an advertisement that “should shame all green 

groups and unions that made the wretched thing and that this should warn the rest of us there is 

much less to this scare that such shameless people claim.” (‘Alarmist Ad truly a disgrace’, The 

Herald Sun, 1 June 2011).   

 

On July 13, Andrew Bolt commented, “not a word Gillard says in favour of her dangerous tax can 

be trusted.” Towards its end the column stated: “what’s she selling is a giant fraud that mere spin 

cannot hide. The world isn’t warming as she thought” And: “The Nation being led to a gigantic 

folly, lured to a cliff.”  

 

News Ltd claim that Bolt is its best-read blogger. The company heavily promotes his appearances 

on radio and television. His political arguments are heavily laced with climate skepticism and 

accusations of fraud and dishonesty. (There is more discussion of Bolt’s constitutions in the 

second report on the reporting of climate science.) 

 

 



 59 
 

7

Figure 21: Number of articles and word count of top ten commentators and percentage of total articles and word 
count of total by journalists and regular commentators, from Feb. to July 2011. 
 

Commentator/ 
Journalist 

Total no. 
of articles 

% of total 
no. of 
comment 
articles 

Word count % of Words 
in all 
comment 
articles 

Terry McCrann 60 9% 36887 7% 

Andrew Bolt 41 6% 33906 6% 

Dennis Shanahan 32 5% 17393 3% 

Laurie Oakes 30 4% 28092 5% 

Paddy Manning 26 4% 19898 4% 

Miranda Devine 26 4% 21482 4% 

Michelle Grattan 18 3% 12834 2% 

Piers Akerman 18 3% 17632 3% 

Paul Kelly 17 2% 23798 4% 

David Penberthy 17 2% 14964 3% 

Total 285 42% 226886 40% 

 

 

We ranked the columnists according to the number of articles they published. Following McCrann 

and Bolt, the top ten included: News Ltd columnist Laurie Oakes who was usually neutral, The 

Australian’s Denis Shanahan who was usually negative, The Daily Telegraph’s Miranda Devine 

who was negative, The Daily Telegraph’s Piers Akerman who was negative and The Daily 

Telegraph’s David Penberthy who was usually negative. The Australian’s Paul Kelly tended to be 

neutral. 

 

Frequently published Fairfax commentators included The Age’s senior political reporter Michelle 

Grattan, whose columns were coded neutral or positive, the SMH business reporter Paddy 

Manning, whose weekly Green Biz column, regularly covered the issue from the perspective of 

investigating vested interests opposing the policy and SMH political reporter Lenore Taylor who 

was one of the few journalists to presented a solid critique of Abbott’s policy and claims about the 

impact of the carbon policy on power prices.   

 



 60 

 

8

Some opinion pieces used feature style methods and sources to make their points. On June 4, 

David Penberthy, in a slightly humorous piece, ’Plumbers pan the carbon tax’ syndicated across 

several News Ltd sites, began “In a telling intervention which will change the dynamics of the 

debate, 13 of the nation’s leading plumbers have spoken out about the carbon tax.” He 

summarized their position as follows:  

 

“ None of them has the fainted bloody idea how the carbon tax will work and generally they think the 
government is doing what one described as “shit job” of explaining it. They all agreed that costs would 

be past onto consumers and with two exceptions, they queried the timing and purpose of the tax.”   
 

 

 Two plumbers who supported action were quoted briefly at the end. Penberthy concluded that by 

comparison with his interviews, ‘communiqués’ from eminent Australians such as ex- Liberal 

Prime Minister Malcolm Fraser are “a useless bit of middle-class posturing.” Penberthy’s columns 

are syndicated in The Daily Telegraph, The Advertiser, The Courier Mail, The Northern Territory 

and The Herald Sun. 

 

Some columnists noted the hysterical, strident tone of some of media commentary about the 

carbon policy. For example on July 13, The Age associate editor Shaun Carney in exploring why 

the public enthusiasm for a carbon tax had done an about face in four years, wrote that analysis 

should not be based on assumptions that the media “feel obliged to trade in facts and information 

rather than emotion and drama”. (‘The Death of the Reform Era’, The Age, July 13, 2011). 

 

Other publications not included in this study, ABC’s Media Watch, Crikey and The Canberra 

Times also played a role in trying to draw attention to what they see as scare tactics and 

misinformation serving vested interests. 

 

 



 61 
 

1

 

Discussion & Conclusion 

 

The Independent Media Inquiry into print and online media issues paper that was released in 

September 2011, sets out a list of matters the Inquiry will address. The first matter refers to the 

famous dissenting Justice Holmes judgment in the case of Abrams v United States in 1919 “(The) 

ultimate good desired is better reached by free trade in ideas  – that the test of truth is the power 

of thought to get accepted in the competition of the market.”  

While they may not have directly addressed the question, the response of Australia’s media 

companies was clear. The market, if left to itself can be trusted to deliver a quality media outcome 

for Australia.  

The critical issue of climate change is an excellent case study through which we might examine 

whether this claim to trust is justified.  

There are two unusual features of Australian society that are relevant to the discussion of the 

significance of the findings of this study. 

The first is that since the middle of the twentieth century, Australia has experienced an increasing 

concentration of media ownership that ranks very highly among liberal democracies. News Ltd 

dominates the newspaper market and in four state capital cities owns the only metropolitan 

newspaper. Fairfax controls one national business paper and three metropolitan newspapers, The 

Age, The Sydney Morning Herald and The Canberra Times. The news websites of these media 

companies, along with the ABC and MSN, are among Australia's top news websites. Both News 

Ltd and Fairfax have interests in the broadcast and other online media.  The only other 

metropolitan newspaper – The West Australian – is owned by Seven West Media, which also 

owns Channel 7 and the Australian Yahoo Internet site. 

 

 

 

 



 62 

 

2

The second feature is that Australia’s high dependency on fossil fuels has resulted in us having 

among the highest per capita greenhouse emissions in the world. Climate change has been a hot 

topic in the Australian media for several years, not so much because it threatens the planet but 

because of the tense political struggle over how the Australian government should respond. 

Amongst participants in this struggle are Australian media companies. 

 

This year the focus has been on the Gillard Labor government’s carbon policy that was 

announced in February and passed by the Australian parliament this month. This study reveals 

that the coverage of climate change by ten Australian newspapers from February to July 2011 

tended to be negative towards the policy.  

 

In itself, these finding are not particularly remarkable or surprising. What is more significant are 

the differences between the media outlets and the extent of the negative bias. 

 

Overall, News Ltd papers have been far more negative towards the policy than the Fairfax papers. 

The Age and The Sydney Morning Herald were balanced in their coverage. The Age was the only 

paper to be more positive than negative. 

 

There is variation across the News Ltd stable with The Hobart Mercury and The Adelaide 

Advertiser being more balanced than other papers. The two biggest News Ltd tabloids – The 

Herald Sun and The Daily Telegraph – have been so biased in their coverage that it is fair to say 

they ‘campaigned’ against the policy rather than covered it.  The influence of these two 

publications extends far outside Sydney and Melbourne. The Herald Sun and The Daily 

Telegraph columnists are syndicated across News Ltd mastheads including some regional ones. 

They also publish blogs, which carry a large amount of material in similar vein to print material and 

regularly appear on television and radio, supported by corporate marketing techniques designed 

to amplify their impact. 

 

While the impact of columnists is considerable, negative coverage cannot be attributed merely to 

several well-published conservative personalities. Bias is an editorial accomplishment achieved 

through a variety of journalistic techniques included headlining, the selection and prominence of 

topics and sources, structuring and editing of stories, selection and promotion of commentators, 

editorials and cartoons or other visuals.  



 63 
 

3

 

The issue is not one of free speech or the right of a few individuals to push their ideas but the 

market power of a dominant company to build support for particular policies and ideas.  

 

The media are sensitive about accusations of bias because their own claim to legitimacy rests on 

codes and ethics that urge them to seek the truth through fairness, accuracy and impartiality.  In a 

media market where two companies control a large slice of the media, accusations of bias are 

particularly discomforting and suggest that some sources and points of view may not be getting a 

‘fair go’. 

 

Media companies prefer not to acknowledge their own power in framing public debate. They 

argue that readers are free to go elsewhere, although often the outlets they point to are not in the 

same market or covering the same topics.  Particularly important is the media’s role in determining 

the visibility or invisibility of groups and sources and the ways in which different audiences are told 

(or not) what interests are at stake. The results of the source analysis show that business sources 

were afforded far more access than those of civil society, including NGOs who have played an 

active role in promoting action on climate change. Little space was given to sources, including 

business sources, which argued that the carbon policy would bring economic and environmental 

benefits. The fossil fuel business lobby were featured prominently, often with little scrutiny of their 

claims.  

While some will justify a negative approach by appealing to the important role of journalists to 

scrutinise government, 31% of news and feature articles with no more than one source indicates 

that many sources are in fact not held to account. This may in part be due to the lack of resources 

in newsrooms under stress from a loss of advertising. However, as other media research has 

shown, this opens up possibilities for well-resourced interests to gain high visibility for their views 

through press releases including commissioned research and consultants reports tailored to the 

news cycle.  Private power as well as government power needs to consistently scrutinised by 

journalists. 

Failure to get coverage cannot be put down to failure of communication strategies although the 

success of big business sources is certainly aided by their interconnected advertising, public 

relations and lobbying activities.  



 64 

 

4

The Australian, the only general national newspaper, pitches itself as a leader of national political 

debate, was also strongly negative toward the Gillard Government’s carbon policy. This may 

reflect its overall opposition to the Gillard government, the Greens and support for big business. It 

often states its broad support for a carbon price and published neutral and occasional positive 

commentary. It can be contrasted with The Age, which carried a similar amount of neutral material 

but was the only paper to have more positive articles than negative.  

 

In June, The Age published an article about a letter in which a number of prominent Australians 

including News Ltd.’s Chairman Rupert Murdoch’s mother Dame Elizabeth Murdoch’s had 

supported the carbon price. The Age story took a dig at The Australian, which had on the same 

day “… splashed with a report saying a carbon tax would force eight coal mines to close and cost 

thousands of jobs, The Herald Sun ‘revealed’ that the carbon tax would push up the prices of 

Mars Bars and McDonald's.”  (‘The Age: Climate Crusader Dame Elizabeth Murdoch joins public 

campaign for a price on carbon’, June 15, 2011). 

 

The Australian went on the attack with an editorial accusing The Age of censorship.  

 

“For a newspaper to censor or deliberately avoid points of view, such as these, because they 
conflict with or undermine its own position would be a fundamental breach of trust. Fairfax 
editors must hold their readers in such low esteem that they will only share with them 
information that will help shape pre-determined opinions. What a deceptive manipulation of 
public discourse and an insult to the readers. What disregard for the essence of news and 

journalism.”   
 

 

The accusation that Fairfax has a ‘dark heart’ in which complex debates are distilled to simple 

viewpoints, peddled to a deliberately misinformed readership is a heavy one. It conflicts with the 

results of this study which showed that both the SMH and The Age were both more likely to be 

neutral and were more evenly balanced between positive and negative than the Australian.  

 

 

 

 

 



 65 
 

5

The Australian’s ‘exclusive’ June 14 report referred to in The Age had reported on what it claimed 

to be ‘economic modelling’ by consultants ACIL Tasman. To be fair the Minister for Climate 

Change Greg Combet was quoted briefly by The Australian contesting the its claims of mine 

closures and job losses, unlike reports on the Channel Nine and ABC websites which closely 

mirror the Australian Coal Association (ACA) ’s media release. The Age meanwhile did cover the 

report on June 15 but also reported in two paragraphs on a Climate Institute response asserting 

that despite a slowing in jobs growth, 3575 news jobs would be created by 2020.  

 

This report also quoted the ACA and Opposition Leader Tony Abbott who referred to the ‘toxic 

tax’. We could identify no other media investigated or reported on the Climate Institute’s response.  

  

The Age also ran an opinion piece by Coalition shadow minister Julie Bishop on July 13, 2011.  

 

Political values and support for political policies are embedded in journalists’ reporting either 

implicitly or explicitly. It is clear that The Age is a more progressive than The Australian but there 

is no evidence in this study that The Age engages in censorship. Indeed it appears to be 

considerably more balanced than any News Ltd paper. All papers in this study strongly 

represented business sources and if any sources were shut out of the debate, it was civil society 

sources and scientists who supported the policy.  

 

To be positive or negative towards a policy does not imply that a journalist loses impartiality, 

fairness or a critical approach. Columnists such as the News Ltd.’s Mike Steketee, Fairfax’s Ian 

Verrender and Peter Hartcher wrote a range of incisive pieces making critical points about both 

sides of the carbon policy debate. The SMH’s Lenore Taylor held Abbott’s policy and the claims of 

industry up to scrutiny more consistently than nearly all other journalists.  
 

This study only provides a snapshot of the coverage. Despite low public support, the policy has 

passed parliament but the coverage continues.  

 

 

 

 

 



 66 

 

6

On the day the Clean Energy bills passed parliament, The Daily Telegraph ran a full-page story:  

‘Carbon Casualties –three million families will suffer under a new carbon tax regime.’ (November 

10, 2011). The story that was featured on news.com.au, The Daily Telegraph, Perthnow websites 

is about Teddy Samuelson. “The stay-at-home mum said her husband worked "bloody hard for his 

money" with the family battling existing expenses and the cost of raising three boys in Sydney on 

Mr. Samuelson's wage of more than $150,000 a year.”  

 

The article explained that "A lot of the debate is based on inconclusive scientific evidence ... we 

don't really get a say in anything any more."  While the available evidence showed that most 

Australians will be better off under the carbon price compensation measures, the story was 

headlined and constructed to emphasise the cost of the scheme to Australian taxpayers.  The 

reference to inconclusive scientific evidence merged scientific claims with a feeling of democratic 

exclusion, reinforcing the doubts or readers who are not yet convinced by the scientific consensus 

on human induced climate change.  

 

Just twenty years ago, a Parliamentary Select Inquiry investigated the Australian print media and 

found that while the media was highly concentrated and this had an impact on diversity, the 

Inquiry could find no evidence that the media, in particular News Ltd was biased.  

 

Ten years earlier, the Norris inquiry into Victorian print media had also found dangerous levels of 

concentration but no definite evidence of bias. Now another government appointed Independent 

Media Inquiry is asking how well do current standards and codes of practice fulfil their goals and 

whether there are issues that affect the media’s ability to act in the public interest? Surely there 

could be few stories that are more clearly in the 'public interest' than the critical issue of global 

climate change.  

 

Yes, this report has established that the reporting of climate change in sections of the Australian 

media has been far from impartial, fair or balanced. Is it in the public interest for a media 

organisation that dominates the market to ‘campaign’ as The Daily Telegraph and The Herald Sun 

have done, on an issue which a huge majority of the world's scientists have found threatens the 

lives of millions? In what circumstances does a lack of diversity and balance, represent a threat to 

democracy?   

 



 67 
 

7

Our research has also found evidence of strong reporting, both in these ten publications, the ABC 

and the fledgling independent media. At the same time however, News Ltd amplifies the power of 

some of its most biased reporting through blogs, video, links with talk back radio and broadcast 

media.   

 

Our second report which deals with the reporting of climate science will provide more evidence 

that while the carbon policy was the focus of intense attention, climate science reporting slipped 

right down the news agenda. Meanwhile Australian readers received their usual dose of climate 

scepticism. 

 

Evidence in this report suggests that many Australians did not receive fair, accurate and impartial 

reporting in the public interest in relation to the carbon policy in 2011. This suggests that rather an 

open and competitive market that can be trusted to deliver quality media, we may have a case of 

market failure.  

 



 68 

 

 

 

 

 

 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

This page is intentionally left blank. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 69 
 

1

Bibliography 

 

 

Audit Bureau of Circulation, (2011), Available from: http://www.auditbureau.org.au. Accessed on 

November 10, 2011. 

 

Australian Broadcasting Corporation, (2011), Media Watch, July 7, 2011. Available from: 

http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s3272258.htm. Accessed on November 10, 2011.  

 

 Australian Broadcasting Corporation, (2011), ‘Australia’s New Carbon Tax’, 7.30 Report, 

February 24, 2011. 

 

Australian Government, (2011), Clean Energy Legislation Package, Passed Senate on September 

8th 2011. Available from: http://www.climatechange.gov.au/en/government/clean-energy-

future/legislation.aspx, Accessed on November 10, 2011.  

 

Bacon, W. & Nash, C.J., (2003), 'How the Australian media cover humanitarian issues', Australian 

Journalism Review, vol. 25, no. 2, pp. 5-30. 

 

Bacon, W., (2011) 'Submission to media inquiry' Parts One and Two. Available from: 

http://www.dbcde.gov.au/digital_economy/independent_media_inquiry/consultation. Accessed on 

November 22, 2011. 

 

Cottle, S., (2003), News, Public Relations and Power, London, Sage publications ltd.  

 

Eide, E., Kunelius, R. & Kumpu, V., (2010) (Eds.), ‘Global Climate – local journalisms. A 

transnational study of how media make sense of climate summits’, Global Journalism Research 

Series Vol. 3, Projectverlog. 

 

Ericson, R., Baranek, P. and Chan, J., (1989), Negotiating Control: a study of news sources, 

Milton Keynes, Open University Press.   



 70 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Independent Media Inquiry, (2011), Issues paper, Australian Department of Broadband, 

Communication and Digital Economy. Available from: 

http://www.dbcde.gov.au/digital_economy/independent_media_inquiry. Accessed on November 

22, 2011. 

 

Roberts, J. & Nash, C., (2009), ‘Reporting Controversy in Health Policy: A Content and Field 

Analysis’. Pacific Journalism Review, vol. 15, no 2, pp.35-53. 

 

Roy Morgan Research, (2011), Available from: http://www.roymorgan.com/news/readership-

surveys.cfm?category=1. Accessed on November 10, 2011. 

 

Thompson, John B., (1995), The media and modernity: a social theory of the media, Cambridge, 

Polity Press. 

 


