


"Media images were manipulated by the Government to 
make asylum seekers seem a threat, rather than a tragedy. 
It was a classic example of what they call 'dog whistle' 
politics, where a subliminal message, not literally apparent 
in the words used, is heard by sections of the community." 

(Mike Seccombe, Sydney Morning Herald, 5.11.2001: 6) 

This paper uses the same sheep farmer's image to talk of 
"dog whistle" journalism, in relation to the news coverage 
in two Sydney newspapers, the Sydney Morning Herald 
and the Daily Telegraph. In this context the expression 
refers to the layers of meanings that come with the words, 
phrases, sentences and context of the reports produced 
by journalists in these two newspapers. 





Copyright Information 

© Peter Manning 
First Published January 2004 

National Library of Australia Cataloguing-in-Publication data: 

Manning, Peter, 1945 -
'Dog whistle politics' and Journalism: 
Reporting Arabic and Muslim People in Sydney Newspapers 2000-2002 

All rights reserved 

ISBN 0 9586754 5 7 

Design and layout by Brendan FitzPatrick, u1traverse.com.au 

Printed in Australia by Southwood Press Pty Ltd 

Published by 
The Australian Centre for Independent Journalism 
University of Technology, Sydney 
PO Box 123 
BROADWAY NSW 2007 
acij.uts.edu.au 

Preface 

One of the great thinkers of our time died late in 2003. Edward Said, a Palestinian 
American literary scholar, was one of those Renaissance intellectuals whose 
interests and work spread across many disciplines: literature, philology, politics, 
history, music, philosophy and Semitic studies. His most famous contribution was 
the controversial, though seminal, Orientalism, published in 1978. In it, he was 
concerned to expose the roots of Western (and particularly British and French) 
thinking about "the Orient" and to delineate the ways in which it lives on in our 
public institutions, policy, speech and media. The Arab and the Muslim, says Said, 
appear to have long been ogres to a Christian and post-Christian West. In Culture 
and Imperialism, in the 1980s, Said took his notions further, trying to determine 
exactly how it was that cultural forms (such as journalism) related to the imperialist 
enterprises of Britain, France and, since World War 2, the USA. 

Where does that leave Australians? Are we outposts of empire or have we shed 
the skin of prejudice, paternalism and hypocrisy that marks so much of imperialist 
thinking? Or, have we developed our very own Antipodean form of the race virus? 

At one level, Peter Manning's study does not appear to fly in the same theoretical 
universe as these questions. But at another level, it is a crucial contribution. Peter 
has been a distinguished journalist and editorial manager for 30 or more years. 
Trained by Fairfax, he's worked for Packer and Stokes, written for Murdoch, spent 
many years at the ABC in radio, television and online, and run his own suburban 
newspaper. He knows Australian journalists' language, culture and ethics. His 
paper, by concentrating so intensively on journalists' "texts" (or articles), and the 
language chosen, makes a unique statement about ethnicity and media in Australia. 

Peter's conclusion is that, if you take two years of output of Sydney's Daily 
Telegraph and Sydney Morning Herald and examine the references to the notions 
of being Arabic and/or Muslim, you will see we have imported central notions of 
"orientalism" and given them a special Australian spin. In so doing, we deny the 
humanity, identity and, more importantly, the narrative of a whole race and a whole 
religion. 

Chris Nash 
Director, Australian Centre For Independent Journalism 
December, 2003 



Introduction 

Just prior to the 2001 federal election Canberra political correspondent Mike 
Seccombe wrote in the Sydney Morning Herald's TV Guide: 

"Media images were manipulated by the Government to make asylum 
seekers seem a threat, rather than a tragedy. It was a classic example 
of what they call 'dog whistle' politics, where a subliminal message, 
not literally apparent in the words used, is heard by sections of the 
community." (Sydney Morning Herald, TV Guide, 5.11.01: 6) 

This paper uses the same sheep farmer's image to talk of "dog whistle" journalism, 
in relation to the news coverage in two Sydney newspapers, the Sydney Morning 
Herald and the Daily Telegraph. In this context the expression refers to the layers 
of meanings that come with the words, phrases, sentences and context of the 
reports produced by journalists in these two newspapers. Such an analysis cannot 
be done "out of culture". Australian use of the English language is not the same as 
American, or South African or Indian. It has messages of its own. This paper will 
attempt to unwrap some of these meanings from the representations of Arabic and 
Muslim people in both major Sydney newspapers, the Sydney Morning Herald 
(hereafter SMH) and the Daily Telegraph (Dn, including their Sunday editions 
the Sun-Herald (SH) and Sunday Telegraph (Sn, over a two year period including 
the twelve months before and after September 11, 2001. These dates have been 
chosen because they cover a number of peak events such as the Palestinian 
intifada, the controversial gang rape trials in Sydney's south-western suburbs, an 
increase in arrivals of asylum seekers, September 11 itself, the 2001 federal election, 
the war in Afghanistan and debate about Iraq. The period also illustrates how the 
global impact of September 11 increased coverage of Arabic and Muslim affairs. It 
also provides a basis of comparison with other studies from earlier years (ADB 
NSW 2003; Collins et al2000; Jakubowicz et al1994). 

Both newspapers have a long and proud record within their genre in Sydney, 
Australia's biggest city. The Daily Telegraph has been owned by two of Australia's 
top media families in its 124 year history - the Packer and now Murdoch families -
and sees itself as the tabloid, tell-it-like-it-is, 'voice of the people'. Said Campbell 
Reid, the editor of the paper during this period: 

"It is not the role of the media in an open and free society, to 
suppress horror that is going on in our society because it might 
offend." (Transcript, The Media Report, ABC Radio National, 6.09.01) 

The Sydney Morning Herald, first published in 1841, sees itself as the quality 
broadsheet modelled on the London Times. In Company of Heralds, the history 
commissioned for its 150th birthday, it spoke proudly of its record: 

Dog W1listle Politics a.nd Journs.lism 1 



" 'While we are bound to respect Government and its measures' said 
the first issue of the Sydney Herald, 'we are entitled to be 
independent in thought and speech ... we shall neither fear nor refuse 
to state our sentiments.' In that sense, and in the sense that it strove 
to report events accurately and honestly ... the Herald followed its 
own advice faithfully for 150 years. There were few newspapers in the 
world that could say as much." (Souter, 1981:588) 

Sydney has been chosen for this analysis because Australia's Arabic community 
lives mostly in Sydney. The last census reported that 142,000 Arabic speakers live 
in Sydney and that in the Sydney district of Canterbury-Bankstown, 15 percent 
speak Arabic at home. In addition, there are many hundreds of thousands more 
who were either born in Arabic-speaking countries or identify as Arab Australians 
and do not speak English as their first language. Seventy percent of Australia's 
Arabic speakers live in Sydney. The biggest group of Arabic speakers are the 
Lebanese and two thirds of Australian Lebanese live in Sydney. (SMH, 22.06.02: 
23). 

This paper is concerned with analysing the texts of news reports as they finally 
appeared in both newspapers and in laying bare the often latent meanings they 
carry. To the extent that it is possible to disconnect them, it is not concerned with 
the production process, nor with the effects of particular articles or series of articles 
on various audiences, especially Arabic and/or Muslim. I have not interviewed the 
journalists, sub-editors, editors and others involved in the production of the texts, 
nor talked with members of various reading publics. However, where various 
interventions have resulted in omissions that might have changed the text 
representations, I have referred to these (especially on the question of Israel/ 
Palestine). This is especially so if the inclusions or omissions were points of public 
contest at the time. Some of this work has been published in the latest issue of 
Media International Australia, incorporating Culture and Policy (No.109, 
November 2003). However, this monograph goes much further. 

Dog W1listle Politics and Jolll'lla.lism 

lVIethodology 

Two quite distinct approaches have been taken to the articles analysed in the two 
newspapers. The first, using QSR NU*DIST (Non-numerical Unstructured Data* 
Indexing Searching and Theorizing) qualitative data analysis software, determines 
correlations based on the data entered. This is reported in Section A. The second, 
in Section B, is a literary analysis of selected articles based on themes established 
in Section A. It takes as its database the 12,000 or more articles read from the two 
year period. 

Both sections are reliant on a worldwide newspaper database system, LexisNexis. 
This database was used to extract all articles in this two-year period from both 
newspapers relating to the concepts Arab and/or Muslim. The concepts were 
defined by a series of keywords. The keywords cover the major countries which 
either are in the Middle East and have predominant Arab populations or are not in 
the Middle East but have predominant Muslim populations, as well as events and 
people over the two-year period which were likely to have featured in the news 
pages of the newspapers and may have had Arab and/or Muslim connotations, 
references or connections (e.g. "boat people", "Lebanese", "gangs"). 

In addition, only the news, features, editorial, letters, opinion, arts and television 
pages of both newspapers were searched, thereby excluding separate sections 
such as Business, Sport, Motoring and others (though sometimes business or 
sports figures, such as Ford Chief Executive J ac Nasser or Bulldogs football player 
Hazem el-Masri, appeared in front-end "news" pages, in which case they were 
included).lt did mean, however, including such supplements as those on September 
11, both in 2001 and in 2002, and, each Saturday, whole sections such as News 
Review in the Sydney Morning Herald. 

Importantly, Section A relies on only a sample of each week's newspapers, whereas 
Section B relies on all articles from all seven days coming up on LexisNexis following 
entry of the keywords. The Section A sample does not include the Sunday editions 
of both newspapers but does include every Saturday edition plus one other edition, 
randomly chosen, from the weekday editions. It therefore relies on two issues of 
each newspaper per week over two years. 

The keywords entered are the basis of the study. Variations on spelling (e.g. 
Lebanon/Lebanese) were also entered. Those entered were: 

Middle East, Arab, Muslim, Iraq, Jordan, Syria, Lebanon, Israel, 
Palestine, Saudi Arabia, Kuwait, Egypt, Libya, Algeria, Morocco, 
Tunisia, Iran, Yemen, UAE, Qatar, Oman, Turkey, Afghanistan, 
Hazaris, Pakistan, Arab Israelis, Oriental, boat people, asylum seekers, 
illegals, refugees, gang, rape, Lakemba, Osama bin Laden, terror, 
intifada, axis of evil, burka, veil, mullahs, sheik, Hussein, Gaddafl, 

Dog Whistle Politics and JournaJism 



Arafat, Sharon, Peres, Barak, King al-Faisal, Saudi Royal Family, 
Assad, Mubarek, Sheikh Taj el-DinAl Hilaly, oil, PLO, Islam, Strike 
Force Sayda, Baghdad, Damascus, Mecca, Cairo. 

In addition, in the course of the Section A analysis, many judgments were made to 
include or exclude certain sections, reports or words. These were made partly in 
response to keeping faith with the aims of the study and partly in response to 
checking the outcomes manually with the original texts. A list of all such judgments 
was kept and, for the sake of transparency and verifiability, they are listed here. 

First, book reviews are included in the Daily Telegraph samples since the newspaper 
tends to include them in features and does not have a separate section such as the 
Saturday Spectrum in the SMH. 

Second, some general decisions were made in the course of discovery: (a) not to 
include articles on Israel unless the articles also included reference to Arab and/or 
Muslim concepts (as defined in keywords); (b) to use the longer version where 
articles were duplicated; (c) not to include mentions of the word oriental without 
mentions of the word Arab/Muslim (as defined); (d) not to keep references to 
Islamabad without references to Arab/Moslem; (e) to keep all references to 
Mghanistan; (f) to keep references to Tunisia only where Arab/Muslim references 
were included; (g) to keep all references to "sheik"; (h) not to keep references to 
"war on terror" unless the article mentioned Arab/Muslim; (i) to keep all mentions 
of Libya. 

Third, more specific judgments were made in the following: ( 1) not to keep articles 
referring to "Iran-Contra"; (2) to keep all features referring to "Egyptian bath 
towels", "rugs from Afghanistan" and "Iranian glassware"; (3) to keep all references 
to Sydney Islamic schools in articles about their Higher School Certificate results; 
(4) not to keep sections referred to as "advertorials"; (5) to keep "Shopping Guide 
To ... " features; (6) to keep DTReview section with reference to Computer Garnes 
set in Egypt; (7) to keep DT Auto features listed as Features with reference to sales 
in the Middle East; (8) to keep book reviews with Arab/Muslim references; (9) not 
to keep movie reviews with references to Arab/Muslim; ( 1 0) to keep DT "In Brief' 
Section; (11) to keep features on travel; (12) to keep references to Lawrence of 
Arabia; (13) to keep features on employment using words "ability to speak fluent 
Arabic an advantage"; (14) to include DT"Biog" features; (15) to include cartoons 
with their short descriptor and any text that may appear; (16) to keep DTs "The 
Quiz"; (17) to keep references to "Middle Eastern Dance Centre"; (18) to keep 
references to "Arab music"; (19) to keep references to Arabic numerals/Arabic 
extension; (20) to keep references to television programs about the region or Islam 
or with a country in its title e.g./ran: The Golden Crescent; (21) to keep DT column 

4 Dog Whlstle Politics and Journa.lism 

"Exchange" (reference to music for Sheik of Araby; (22) to keep DT column 
''Voteline"; (23) not to keep references to Sydney sports team Lebanon Cedars; 
and (24) not to include references to "Arabian Sea". 

Fourth, and importantly, though not unexpectedly, it became clear that for both the 
DT and the SMH there was not always a clear distinction between the LexisNexis 
use of the term "local" for local news and the term "international" for international 
news in sections deemed News and Features. As a result, a manual review was 
undertaken and each article was read to determine its 'true' place within such 
categories as "news", "features" or "opinion" and, within "news", whether it was 
"local" or "international". Research assistants Michelle Feuerlicht and Lawrence 
Conway undertook this arduous task (in addition to overall data entry and analysis). 
In general, if articles were written by foreign correspondents, they were listed as 
"international" news. And if they were written by local reporters but clearly on 
international subjects (e.g. September 11) they were also listed as "international" 
news. Some articles clearly had an overlap (e.g. the imprisonment of Australian 
David Hicks at Camp X-Ray at Guantanarno Bay) and were classified on a case-by­
case basis. 

Finally, some terms are used within the body of this paper which correspond to 
entries made in QSR NU*DIST in terms of a selected listing of keywords. These 
terms are: 

Arab (any article that had the following keywords: Arab, Syria, Iraq, 
Lebanon, Jordan, Saudi Arabia, Oman, Yemen, United Arab Emirates 
(UAE), Qatar, Kuwait, Egypt, Libya, Damascus, Beirut, Riyadh, Cairo, 
Baghdad, Amman, Doha, Bahrain, Palestine); 
Middle East (Arab, Middle East, Syria, Iraq, Lebanon, Jordan, Saudi 
Arabia, Oman, Yemen, United Arab Emirates (UAE), Qatar, Kuwait, 
Egypt, Libya, Damascus, Beirut, Riyadh, Cairo, Baghdad, Amman, 
Doha, Iran, Israel, Palestine, Bahrain); 
Israel/Palestine (any article with both "Israel" and "Palestine"); 
Muslim/Islam (any article with either term and their derivations); and 
Southeast Asia (all articles containing the words "lndonesia/J akarta", 
"Malaysia/Kuala Lumpur" or "Philippines/Filipino"). 

Dog Whlstle Politics and JournaJlsm 6 



Graph A 

·;s; 
Q) ..... 
0 
(/) 

·x 
-c: m 
o-
·- Q) C:.r:. 
::::>-
Q)"5 
.r::.o 
-.o 

om 
Q) (/) 

-~ m--J!! 
~"0 

U) cnc: ... Q)CO 

Q) -~ (/) c. ClC/l 
ca .£:.~ 

Cll"O c. ::::l-o 

s::. mm .. 
0 
.0 
c 
tn 

f ..... .! 
u :e c:O 

_gcn ca cnQ) ·- .... 't- c: ::::l - • 
0 mt)"E 

.r::. ·- m ... Cla.o 
Q) ~cn.o 
.0 Q) .... 

C/)Cf)Q) 

E ~m> 
(.) Q) 0 

::s m- c: 
=~Q) z m .... 

• .£:. "0 
Cl):t:: = 

• Q) .£:. 
::::> 0:: _o 

01{) 
00) 

01{)01{) 
0)00001' ...... 

(/) 

a; 
E 
Q) 
a. m .... 
Cl 
c: m 
0> 
Q) 
(/) 
Q) 
c: m 
.0 
Q) 

...J 

~/a. .... 
~~ Q) 

.0 
E ·::; 
Q) .0 - (/) a. 
Q) "(i) 

(J) ·c: 
(.) 

m "0 
a. 

~ E 
~ 

Q) 
Q) 
c: e-. 
m 

.£:. 
(J) 

Q) 
·c: 
<( 

01{)01{)01{) 01{)0 1{)0 
I' (C)(C)I{)I{)~ ~(t)(t) NN 

S81:»!:tJV 

(/) .... m 
Q) 
>. 

I{) 
I{) 

£0~ 

om 
L6 
V6 
~6 

BB 
SB 
C:B 
6L 
9L 
£L 
OL 
L9 
P9 
~9 

BS 
ss 
c:s 
6v 
917 
£v 
ov 
L£ 
V£ 
~£ 
gc; 
sc; 
(;(; 

6~ 

9~ 

£~ 
m 
L 
v 
~ 

1{)0 I{) 0 ............ 

en 
~ 
Q) 

~ 

Section A: Qualitative Data Analysis 

Where, when and how do the references to Arabic people and/or people of Muslim 
faith appear in these two high-circulation daily newspapers in Australia's largest 
city? What is the distribution of such references over the period, from where do 
they emanate, in which sections of the newspapers do they occur and with what 
attached connotations and imagery? Of the more than 400 editions sampled (200 
from each newspaper), what portrait do we get? 

A.l What is the distribution of articles (mentioning Arab/Muslim keywords) 
across the two years? 

(See Graph A on facing page) 

The graph shows a sharp rise at the beginning, almost certainly a reflection of the 
start of the Palestinian intifada, peaks again in the week of Israeli Prime Minister 
Sharon's election and takes off in Week 47 of our period (30.7.01-5.8.01), with the 
allegation by the Sunday mass-circulation Sun-Herald that "70 women have been 
lured and pack-raped" (headline, 29.7.01) in the southwest Sydney area by Middle 
Eastern men. Four weeks later, the Norwegian container ship Tampa picks up 
asylum seekers from the high seas (first reported 28.8.01) and is refused permission 
to drop them off on Australian territory. Then, September 11 breaks as a news 
story. Still, the number of (Arab/Muslim) reports continues to rise on all three of 
these issues - pack rapes, refugees and September 11 - until it reaches a peak with 
the release by the Defence Minister, Peter Reith, of a statement that refugees 
allegedly threw their children overboard and news of the US attack on Afghanistan 
(with Australian forces in the coalition). The mountain of coverage including Arab/ 
Muslim references finishes with the Australian federal election on November 10, 
2001 (graph, Week 61). Various peaks through 2002 relate to reports of increased 
violence in Israel/Palestine (especially events in Jenin), fires at the Woomera 
detention centre, US President George Bush's "Axis of Evil" address and his 
prosecution of the war in Iraq and the trials of several young Lebanese Australian 
men for gang rape. 

That remarkable "mountain" from week 47 to week 61 represents some 15 weeks of 
intense and sustained concentration of images of Arabic and/or Moslem people. 
Virtually the entire Sydney spring - a year after the Sydney Olympics - was spent 
with both morning newspaper providing daily news involving Arabs and Muslims. 

Dog Whistl e Politics and J ournalism 7 



A.2 What proportion of the articles come from each of the two newspapers? 

56% 

44% 

0 Sydney Morning Herald 

• Daily Telegraph 

Figure 1: Separation of sample articles by paper 

A.3 Of all articles, what proportion comes from each of the sections: 
local news, international news, features, opinion, editorials, letters? 

43% 

24% 

22% 

0 Opinion 

0 Leader 

II Letters 

• Local 

• Other 

• International 

Figure 2: Separation of all articles into sections 

8 Dog Whistle Politics and Journalism 

The significance of news images of Arabic and Muslim people becomes apparent 
in this chart. News is the "front of the book" and the most current. The front page 
news is supposed to hold the readers interest most immediately. Thus the chart 
highlights the prime positioning the portrayal of Arabic/Muslim affairs received 
over the period. 

A.4 Of News articles, what proportion comes from local news and 
international news? 

Figure 3: News articles separated by Local and International 

0 Local 

International 

The overwhelming percentage of portrayals coming from overseas may seem to be 
a reflection of the significance of September 11, 2001. Nevertheless, it is surprising 
in the light of the mass coverage given other issues over the period: in particular, 
refugees and the Sydney rape trials. However, as the next graph shows, the surprise 
news event that emerges over the period is the significance given to the Palestinian 
resistance to Israeli occupation of their territory. 

A.S Of international news articles, what proportion reference the Middle East, 
Southeast Asia or other? 

A.6 Of articles on the Middle East, how many reference IsraeVPalestine and 
how many Iraq, Iran and other countries of the region? 

Dog Whistle Politics and Journalism 9 



Figure 4: Separation of Southeast Asia articles within the International News sample. 

11% 

27% 

0 Southeast Asia 

• Other 
• Middle East 

Figure 5: Separation of Middle East articles within the International News sample 

51% 

10 

49% 

0 Israel/Palestine 

• Other (including 
Iran, Iraq etc) 

Dog Wblstle Politics and Journalism 

This represents a surprising level of coverage over the period of events in Israel 
concerned with the Palestinian intifada. The first question (A.S) underlines that, 
despite the entry of Arab (and derivative keywords) and Muslim (and some 
derivatives) as defining concepts, Australia's Muslim neighbours, Indonesia and 
Malaysia, have yet to dominate our foreign news priorities. This is also despite a 
period of (some would say dangerous) tumult following the fall of President Suharto. 
The second question (A.6), however, makes clear that despite, for instance, the 
build-up to the war in Iraq, the fact that Australia's Prime Minister Howard was the 
first international leader to give in-principle commitment to support the pre-emptive 
attack, and the clear self-interest involved for Australians (armed engagement, 
wheat sales, etc) , events in Israel received far higher priority in news coverage. 
Clearly, much of our imagery of what it means to be Arab and/or Muslim, comes 
from news coverage of the events in Israel and the occupied territories. 

A. 7 Of local news articles, what proportion covered the Olympics, 
Lebanese gangs/gang rapes, federal elections, asylum seekers/Tampa/ 
refugees, David Hicks? 

Figure 6: Separation of various issues in articles coded as local news 

1%4% 
7% 

45% 

0 Olympics 

0 David Hicks 

• Lebanese Rapists 

• Federal Election 

• Other 
• Asylum Seekers etc 

This makes clear that despite the concentration on the gang rapes over more than 
a year- from the "discovery" of the issue in late July, 2001 through to the second 
trials in late 2002 - the continuing debate over the "boat people" coming to 
Australia's shores from Indonesia still remained the major focus . 

Dog Wblstle Politics and Journalism 11 



results confirm the overall impression registered in A.lO viz. that Arabs are 
associated closely with violence and threat. In this instance, only one such keyword 
was used, without the others from the earlier questio~. Had the others been used, 
an almost universal association of the word "Palestinian" and words associated 
with violence and terror might have occurred. 

A.13 Of those articles mentioning "Osama bin Laden", what proportion of the 
time did the words "Arab", "Muslim", "Islam" or "Middle Eastern" occur? 

Number of articles that mention Osama bin Laden: 526. 

Intersection of "bin Laden" with Arab/Muslim etc: 404. 

Proportion: 77 percent. 

Not surprisingly, Osama bin Laden is overwhelmingly identified as an Arab and a 
Muslim associated with violence in both newspapers. 

14 Dog Whistle Politics and JournaJlsm 

Conclusions 

This qualitative data survey suggests strongly that most of our portraits of Arabic 
and Muslim people come from foreign news reporting. Within that arena, most deal 
with the Middle East and of those, half focus on the Israel/Palestine problem. This 
is despite the impact of the events of September 11, 2001, and the associated 
effects (the war on Afghanistan, the preparations for war on Iraq, (with Australian 
forces participating in both). It is also despite the fact that Australia's nearest 
neighbour, Indonesia, is predominantly Muslim and affects our national interests 
more directly. (These results may have changed had the survey lasted another 
month and taken in the tragic bomb blasts in Bali.) To this extent, then, it suggests 
that our imagery of "the Arab" and "the Muslims" mimics that of continental 
Europe and, following the establishment of Israel in 1948, of the Americans. It 
suggests that in respect of this issue at least, we have developed - either 
independently or through cultural transmission - the "orientalist" notions outlined 
byEdwardSaid.(Said 1995, 1997) 

This is further confirmed by the content of our imagery. Almost 60 percent of the 
time reports in the two newspapers associate Arab and Muslim people with violence 
and terror (A.lO) and only 22 percent of the time see other cultural matters involving 
the two groups as being of interest. This is particularly true of the Palestinians, at 
the heart of our news coverage. Some 72 percent of the time their very name is 
mentioned alongside the word "violence". And as a backdrop during this time, the 
attack on the World Trade Centre reinforces the associations. Osama bin Laden is 
the pre-eminent Muslim Arab. The association of the word Muslim with "terror" 
rises sharply after that event. 

Finally, of course, much of this discourse of fear came to be localised in the 4,000 
or more people who came on leaky boats across the Timor Sea in each of the years 
2000, 2001 and 2002, seeking asylum without visas. This survey shows that the 
asylum seekers were the major way in which local news in these two newspapers 
saw Arab, Middle Eastern or Muslim people. And in one out of three articles they, 
too, were associated with "terror", "terrorism" or "terrorists". 

The Middle East comprises more than 400 million Arabs and/or people of Muslim 
belief. Pakistan, Malaysia, Indonesia and other predominantly Muslim countries 
bring the total Muslim population to something approaching a billion. Data gathered 
through the NU*DIST analysis seems to indicate that the portrayals exhibited in 
the two Sydney newspapers are so broad-brush as to represent a new kind of racism. 
If such sweeping generalisations were made of Jews, black Americans, black 
Australians or Asians, they would be condemned out of hand as absurd. 

Dog Wlli.stle Politics and Journalism 15 



Section B: Layers of Meaning - Textual Analysis 

More than 12,000 "texts" (or articles) over the two years were produced through
the LexisNexis search following the keywords. These were read with a view to (a) 
teasing out some of the themes established by the NU*DIST analysis; (b) exposing
some of the layers of meaning in the standard ways of reporting events such as 
gang rape or the Palestinian intifada; (c) briefly comparing these layers with some
of the central elements of Said's "orientalist" hypothesis; and (d) illustrating how
journalists become involved in key decisions about transmission of meaning. The
texts referred to below do not pretend to be representative samples of the whole. 
Nevertheless, they have been chosen because they serve to enlighten one, or many, 
or all of the purposes listed above. 

One of the surprises of the qualitative analysis was the centrality of the Israeli/
Palestinian conflict in forming the images of Arab/Muslim in both newspapers.
The conflict starts the first peaks in the concentration of images when the second
intifada begins in late September, 2000. 

A byline search as part of the NU*DIST analysis, (but more importantly, a manual
reading), shows that while the DTs coverage is comprehensive and consistent
over the two year period, its reporting comes from many different sources: stringers,
News Limited correspondents from around the world and freelancers. (During
this period, only the publicly-owned national broadcaster, the ABC, maintained a
full-time Middle East bureau, stationed in Israel.) The SMH, however,
overwhelmingly relies on stringer Ross Dunn for its coverage. My analysis shows
that, in the SMH coverage, 68 percent of the articles are written by Dunn, the next
most prolific reporter (at six percent) being Paul McGeough, a former SMH editor
who flew in as a "fireman" during crises. As a result, this section analyses Dunn's
work in detail. 

Dunn is a reporter working in one of the most professionally difficult locations in
the world. The UN-sanctioned partition of Palestine into Israel and Palestine has 
been contested ever since 1948 (and particularly since the Israeli occupation of
Palestinian lands on the West Bank and Gaza strip in 1967) and is subject to high
levels of daily violence. Not only is life physically dangerous, but every word a
journalist writes is carefully watched for bias and nuance in a public relations war
by both sides in the conflict. Vigorous lobbying and critique occurs both within
Israel and from the reporter's home base (AAC 2000; AIJAC 2002). 

For this reason we might reasonably assume that correspondents in Israel are making
deliberate choices about words and language. In the context of this study, the
choices are not just about accuracy, but about portrayal, imagery and representation. 
Robert Fisk, the distinguished Middle East correspondent of the London
Independent newspaper, refers in Pity the Nation (Fisk 2001: 438) to the BBC's

16 Dog Whistle Politics and Journalism

confused use of the word "terrorists" in the 1980s: the Palestinians and the IRA 
were terrorists, but the ANC, using the same methods, were freedom fighters. Dr 
Ibrahim Hilal, editor-in-chief of the Arab Al-Jazeera news network, said: 

"Western networks, they never say 'occupied territories' in Palestine, 
they just say territories' or 'Palestinian people'. They never mention 
the real reason of resistance or the real reason of violence." (ABC 
RN 12.09.02: Media Report) 

The choice of particular adjectives and nouns can turn the reader's sympathies 
one way or another. If there is no real 'reason' for the violence- it is 'mindless', 
'typical' of Arab/Moslem people - then its senselessness is shocking, horrifying 
and disgusting. If there is a reason or reasons, the media field involving Arabs and 
Muslims becomes more complex. History, context and culture come into play as 
necessary components of understanding. 

Language is therefore the first indicator of meanings. In what follows, I look at 
three key cases of contested terminology, before turning to a more detailed 
examination of Ross Dunn's coverage. 

''Occupied territories" v. "Territories" v. "Disputed Territories" 
''Diegal settlements" v. "Settlements" v. "Outposts" 

The United Nations routinely refers to the lands occupied by Israel since 1967-
forming that part of the former Palestine which was reserved for Palestinians at 
the Partition of 1948 - as "occupied Palestinian territories"(UN Report ES-10/ 
10). This is in recognition of the many resolutions passed in the last 30 years 
condemning that occupation. For example, Resolution 465 (March 1980): 

"Determines that all measures taken by Israel to change the physical 
character, demographic composition, institutional structure or status 
of the Palestinian and other Arab territories occupied since 1967, 
including Jerusalem, or any part thereof, have no legal validity." 

Despite the clarity of this resolution, there is a contest over the language used to 
refer to the situation in the media. Dore Gold, an Israeli spokesman and publisher 
of the Jerusalem Issue Brief of the Jerusalem Center for Public Affairs, argues that 
since the boundaries of the areas are in question, they should be referred to as 
"disputed territories." (Gold: 2.09.01). Palestinians, following UN usage, always 
refer to them as "the occupied territories". 

Tun Palmer, the ABC's Middle East correspondent during the two years covered 
by this study, referred to the areas as "occupied territories" (ABC Radio, 6.05.02). 
The London Economist referred routinely to the "occupied territories" (15.06.02: 

Dog Whistle Politics and Journalism 17 



44 and 10.08.02: 39), as did Robert Fisk in the Independent and Suzanne Goldenberg 
in the Guardian. On the other hand, US television networks have routinely chosen 
not to use the term "occupied territories" (LRB 14.12.00). Ross Dunn's colleague at 
the SMH, Paul McGeough, referred to "the occupied territories", both in his reports 
(SMH 16.04.02) and in his later book Manhattan to Baghdad (2003: Ch 13). But 
Dunn uniformly used the term "territories", avoiding the adjective "occupied". 

The question of references to settlements in occupied Palestine follows on logically 
from the illegality of the occupation. If the settlements by Israeli citizens are on 
Palestinian land, they are illegal, which is why the United Nations Secretary-General 
refers to them as "illegal settlements". Again, the only other full-time Australian 
reporter during these years - the ABC's Palmer - used the same term. However, a 
NU*DIST search finds that the term was rarely used in the two Sydney newspapers 
(only 1.9 percent of references). 

The identical impression is gained fr-om reading the many hundreds of articles on 
the Israel/Palestine conflict in both newspapers over the two year period: the 
violence takes place on "territory" in the context of "settlements". (Indeed, the 
term "settlers" in Australian parlance, evokes brave pioneers who "open up" 
untoiled or unoccupied land, a notion perilously close to the "terra nullius" of 
earlier Australian law). The words chosen reduce the nature of the conflict to a 
level playing field, without the context of history or law. The effect of this usage is 
to remove the rationale for the already-established notion of Palestinian violence. 
It also leaves open the possibility of other explanations for their violence: such as, 
for example, their inhumanity, their cruelty, their irrationality. 

Before examining some of Dunn's reports in more depth, mention should be made 
of two other word choices. 

"Killings" v. "Assassinations" 

This word clash concerns Israel's policy since late 2000, instituted under the 
previous Prime Minister Ehud Barak, of assassinating Palestinian leaders (SMH, 
4.02.02: 7). These deaths are sometimes referred to by the Government as "targeted 
killings" (SMH, 28.08.01: 12), since they often are the result of missiles fired 
from groups of helicopters. Other euphemisms are sometimes adopted for what 
Paul McGeough, the SMH's leading foreign correspondent and occasional reporter 
in Palestine, plainly calls "assassinations". He writes: 

18 

"The Israelis have exacted a heavy toll on the Palestinian leadership 
since beginning a program of systematic assassinations late in 2000. 
Dozens have died in what the Israelis call 'pre-emptive self-defence' 

Dog Whistle Politics and Journalism 

and what Amnesty International calls 'extra-judicial execution' ."(ibid: 
165) 

Again, the ABC reported these events as "assassinations" (ABC News Online: 
1.11.01) as did Suzanne Goldenberg, the Guardian's Jerusalem correspondent. 
(Guardian Online: 1.08.02) 

Unlike Palmer and McGeough, SMH reporter Ross Dunn's clear preference is the 
word "killing"(see below). This leaves the Israeli policy represented as being in 
the same realm as individual killings carried out by snipers, soldiers, settlers and 
others and, of course, those perpetrated by Palestinians against Israelis, including 
civilians. 

''Terrorist" 

Fmally, there is the heavily contested word "terrorist". In the 1970s the term became 
associated with the Popular Front for the Liberation of Palestine, through that 
group's kidnappings and assassinations, especially at the Munich Olympics. But 
according to Bruce Moore, editor of the Australian Oxford Dictionary, a semantic 
change took place. He says that during the US elections in 1980, Ronald Reagan 
''played the terrorism card" in the context of the Iran hostage crisis, denouncing 
''terrorism" as a "scourge of civilization": 

''Terrorism represented a fundamental challenge to the authority of 
the State. But only some States could be so challenged by 
terrorism ... "(ABC RN, 1.03.03: Lingua Franca). 

Moore goes on to quote a new book on war language edited by two US academics, 
Collins & Glover (titled Collateral Language: A User's Guide to America's New 
War): 

"Under the dominant definition, 'terrorism' could only be directed 
against particular kinds of States, namely Western or pro-Western 
States ... the damning label of 'terrorism' was applied only to violence 
that came from the Left or, less frequently and in the European 
context, from the far Right." 

Robert Fisk wrote of the word's usage in Pity the Nation: 

" 'Terrorism' no longer means terrorism. It is not a definition; it is a 
political contrivance. 'Terrorists' are those who use violence against 
the side that is using the word ... To adopt the word means that we 
have taken a side in the Middle East, not between right and wrong, 
good and evil, David and Goliath, but with one set of combatants 

Do8 Whistle Politics and Journalism 19 



against another. For journalists in the Middle East, the use of the 
word 'terrorism' is akin to carrying a gun." (ibid: 441). 

Fisk, a multi award winning Middle East correspondent of more than 25 years 
standing, advises against using the word. Deciding who is the terrorist when missiles 
are raining down on civilians from Israeli helicopters or F-16 fighters, or when 
Palestinian bombs are exploding in Israeli restaurants, presents reporters with 
dilemmas. Are both sides terrorists? Or neither? Or one side only? 

Ross Dunn decided the Palestinians were the terrorists and used the word to describe 
them so. In terms of Said's analysis (Said, 1997: xxix), that choice aligns Dunn, 
and his SMH reports, with the US and Israeli position, and shifts the blame for the 

violence to one side alone. 

Since September 11, this positioning has been intensified. In the propaganda wars, 
Israeli Prime Minister Sharon has sought to align his rhetoric with that of a wounded 
America, attempting to equate President Arafat with Osama bin Laden and the 
Israeli struggle as a national fight against 'terrorism' similar to that of the US. Less 
than a month after the American tragedy, Dunn quotes Prime Minister Sharon 
referring to Arafat as "Israel's Osama bin Laden" (Dunn also adds that liberal 
Israeli journals doubt the tactic will work on the US (SMH, 6.10.01: 21). He also 
quotes Sharon invoking the Holocaust and warning that the fight against "terrorism" 
should not see the West repeat "the same grievous mistake you made in 1938" 
(ibid: 19). The NU*DIST analysis shows that, after September 11, 2001, in all 
articles on the IsraeJJPalestine conflict, there is a tripling of the number of times 
that the word "terror" is used in articles using the word "Sharon". The political 
usage of the word, and the contested nature of it, become a heightened reality. 

20 Dog Wb.istle Politics and Journalism 

The Sydney Morning Herald and the 
Palestine I Israel Conflict 

As argued above, language choice determines meaning and imagery. Thus a Ross 
Dunn front page article in the SMH, six months into the intifada (29.03.01) begins: 

"Israel was preparing for a new wave of terrorist bombings last night 
after the Islamic group Hamas claimed responsibility for a suicide 
attack that killed two Israeli teenagers and warned that at least seven 
more bombers were ready to strike." 

Lower down in the article a different cast is put on a similar death: 

"A day earlier, Israeli soldiers shot dead an 11-year-old Palestinian 
boy during an exchange of fire south of the West Bank city of 
Hebron, according to a Palestinian hospital official." 

Here, the death occurs "in an exchange of fire" (accidental? understandable?) and 
is only said to have occurred according to Palestinians (who are biased). Finally, 
a sentence near the end of the article lays the blame: 

"The terror campaign appears aimed at drawing the Israeli Prime 
Minister, Mr Sharon, into launching counter-strikes that might 
accelerate the violence." 

So if the violence accelerates, it was caused by Palestinians. 

In another article, 15 months later, Dunn writes: 

"Israel has hailed the killing of a 'master bomb-maker' from the 
militant Islamic group, Hamas, as a significant breakthrough in its 
military campaign against Palestinian terrorism." (2.07.02: 8) 

Nothing would seem more just in this construction of events. However, despite 
the "killing" being another in a long series of Government-instructed assassinations 
of Palestinians leaders (not just bomb-makers), it was said to have occurred, once 
again, in "an exchange of gunfire" and was not deliberate. "Terrorism" is accepted 
as a defining term for Palestinian resistance, whereas a "military campaign" has 
legitimacy. And, as usual, the religious orientation of the "terrorists" - Islam - is 
noted. 

"Exchange of fire" and "crossfire" as terms also seem to become contested fields. 
Dunn: 

"A leader of the Al-Aqsa Martyrs Brigades is reported to have been 
killed in an exchange of gunfire with Israeli troops." (5.03.02: 9) 

This was clearly not just another "killing", but an assassination of the leader of 
Arafat's Al-Aqsa faction for the West Bank region of Jenin. It was no accident. 

Dog Wb.istle Politics and Journalism 21 



Nor was the little boy caught in "the crossfire of history", as the SMH front page 
headline put it, when he was shot by Israeli soldiers on October 1, 2000. Dunn 
reports it thus: 

"A French television crew captured the last desperate minutes of 
Rami's life last Saturday on the street near Netzarim, a Jewish 
settlement near the Gaza strip. Jamal tried to shield his son. He waves 
to show his presence to Israeli soldiers and shouts to them to hold 
their fire. In vain. Gunfire sprays their inadequate shelter ... 
"An ambulance driver who tried to rescue Rami was also killed in the 
crossfire, along with a Palestinian policeman." (2.10.00) 

Was this "crossfire", as a letter writer to the SMH from the Australian Arabic 
Council asked the next day, or was it "slaughter"? Dunn's phraseology reduces the 
enormity of the crime, despite the emotive introduction. Both "exchange of fire" 
and "crossfire" give an impression of military equality between opposing forces -
hardly true given the mighty military power of the Israeli Defence Force. The 
choice of words in the report also suggests accidental, collateral injury, yet these 
are occupying forces operating in civilian areas - in this case, within illegal 
settlements on Palestinian land - and such deaths are inevitable. As Dunn's 
colleague, McGeough, observed elsewhere at the time, Sharon's attempts at 
"targeted assassinations", ferocious as they were, quickly lost their "surgical 
accuracy" (ibid: 175). 

Dunn has no such problems when it comes to Israeli deaths. In a report on January 
17, 2002, he leads: 

"The Israeli-Palestinian conflict appears headed for an upsurge in 
attacks after the murder of two Jewish civilians ... 
"Mr Sharon also criticised Mr Arafat for failing to stop the murder of 
the two Israeli civilians ... " 

And at the conclusion of the article: 

"The Palestinian Authority denounced the murders, which followed 
the killing of an Israeli soldier." 

Dunn's commitment to his description of the occupied territories as simply "the 
territories"(forexample,SMH: 30.10.02; 31.10.00; 2.11.00; 15.02.01; 21.04.01; 
19.05.01; 14.06.01; 17.06.01; 11.12.01; 20.02.02 and 20.06.02) distorts his 
reporting of the events. His choice of words, effectively denying the fact of 
occupation and the consequent illegality of the settlements, infects his view of the 
reasonability of the actions being taken. It puts him at the mercy of the public 
relations machines of the Israelis and Palestinians. And once again, it's an unequal 

:a :a Dog Wh1Btle Politics and Journa.ltsm 

battle. On the one hand journalists being shot at as they enter the West Bank or 
Gaza, the closure of the Palestinians' administrative centre (including press 
relations) Orient House by Sharon last year, and curfews on Palestinians moving 
out of their myriad 'cantons'. On the other, the might of the Israeli press machine. 
It's easy to guess who wins in Dunn's copy. (Khatib, ABC RN: 18.04.02; Hass, 
Ha 'artez: 11.1 0.00). 

Finally, as seen in the examples below, Dunn sometimes lapses into a kind of 
confused journalism, and when he does, it is to the benefit of the Israeli government 
position. 

* In the middle of an article on the front page of the SMH of April 2, 2002, Dunn 
reports a "military commander" alleging that Palestinian bombings were on the 
way. Yet in the opening paragraph of the story, he states: 

"Israeli forces are locked in a race against time to score a decisive 
military victory over armed Palestinian groups, with warnings that 
100 more suicide bombers are set to strike." 

With that representation of allegation as fact in the lead, it is understandable that 
the front page headline becomes even more certain: 

"Scores of suicide bombers set to strike as Israel tightens grip." 

No Palestinian viewpoint is presented, which is commonly the case in Dunn's 
reports. Seeking the views of Israeli spokespeople, particularly from the Defence 
Ministry, is clearly his top priority. 

* In the middle of Prime Minister Sharon's Operation Defensive Shield attack 
against the West Bank, Dunn exclaims: "Now, it is the Palestinians who feel the 
terror." (6.04.02) This is, presumably, because up until that moment they had been 
the dispensers of terrorism and, despite the actions of Israeli helicopter gunships, 
tanks and armed bulldozers and the incessant firing of live ammunition into their 
camps, they did not feel "terror". 

* A week later, as the Israeli PM visits the devastated areas on the West Bank, 
Dunn describes Sharon (stood down as Defence Minister in the wake of the 1982 
massacres at the Sabra and Chatila Palestinian refugee camps in Beirut) as "widely 
regarded as one of Israel's greatest military strategists" and his aim as "a new 
political horizon, a place where the Israeli-Arab conflict might finally come to an 
end" (13.04.02). Paul McGeough, reporting on the Israeli assault on the Jenin 
refugee camp, quotes the UN Special Envoy, Terje Roed-Larsen, touring the site: 
"This is a sad and disgraceful chapter in the history of Israel... (it is) horrific and 
beyond belief ... Israel has lost all moral ground in this conflict." The respected US 

Dog Whistle Politics and Journa.lism 



group, Human Rights Watch, found a case for Israel to answer on war crimes 
charges. In the SMH of April 16, McGeough debated whether t~e 50 or. ~~re 
Palestinian deaths constituted a "massacre" in the sense of a pohcy of c1v1han 
deaths. Ross Dunn answered the question in a single sentence in his front page 
report two weeks later as Israel refused to allow a UN fact-finding team in to look 

at the camps: 

24 

"A growing number of international journalists and visitors say their 
own investigations support Israeli claims that there was no 
massacre." (2.05.02) · 

Dog Whistle Politics a.nd JournaJism 

The Sydney Daily Telegraph and the 
Palestine I Israel Conflict 

By contrast, there is no equivalent to the Herald stringer Ross Dunn in the 
substantial coverage of the Israeli-Palestine conflict in News Limited's Daily 
Telegraph. The paper did not have access to a bureau, as the ABC did, nor its own 
stringer. Instead it used many different reporters, agencies and stringers. 

The effect was more diverse coverage. 

Take the beginning of the intifada in September, 2000. On September 19, WafaAmr, 
a full-time Reuters journalist, reports an Arafat statement in full, then adds the 
contextual line: "The statement marked the 18th anniversary of the Sabra and 
Chatila massacres, when hundreds of Palestinian refugees were killed by Lebanese 
Christian militiamen in the two Beirut refugee camps which were surrounded at 
the time by Israeli troops." On October 2, Hugh Dellios from the Chicago Tribunes 
Jerusalem office, carried in the DT, concentrates on the killing of young Palestinian 
children. Even the reportage of Knight Ridder Middle East correspondent Nomi 
Morris, much-criticised by Palestinian media watchers in the US (Palestine Media 
Watch online 19.03.01), reverses much of the pattern displayed by the SMH's 
Dunn. Her October 3 piece on the death of 12-year-old MohammedAl-Dura spends 
the first two-thirds of the article representing the Palestinian version of events, 
followed by Israeli denials. Ron Kampeas, an Associated Press reporter who later 
became Washington bureau chief of the Jewish world news service ITA, appears 
on October 4 reporting violent clashes between both sides. 

It is of interest, too, that Dellios' copy in the DT (e.g. 9.10.00, 20.10.00) uses the 
term "Palestinian territories" to describe the occupied territories of the West Bank 
and Gaza. This contrasts with Dunn's use of "the territories" in the SMH. 

In mid-October, Agence France Press newswire journalists Charly Wegman 
(10.10.00), Hisham Abdallah, a Palestinian whose father had been shot by the 
Israelis a few months earlier (13.10.00) and Tanya Willmer (15.10.00) were used 
by the DT as the intifada unfolded. In a "countdown to catastrophe" timeline, 
Willmer made no bones about how the intifada began: "Hardline Israeli Opposition 
leader Ariel Sharon visits Jerusalem shrine holy to Jews and Moslems, sparking a 
Palestinian riot." On October 30, the DT was using Reuters' Palestinian reporter 
Nidal Al-Mughrabi on the killing of young Palestinians. 

There is a wide range of journalistic practice, histories and expertise on display in 
the coverage of these events in the Daily Telegraph. While none of it is Australian, 
and most of it is American, much of it calls on the expertise of Arab journalists 
(extremely useful in the occupied territories) and comes from a variety of 
viewpoints. 

A further example of the contrast between the diversity of views in the two 

Dog Wbistle Politics a.nd JournaJism 25 



newspapers was the coverage of the assassination in late July, 2002, of a Palestinian 
Hamas leader, hit by 450kg missiles dropped on him by F-16 jets in a crowded 
Gaza City residential area, also killing 10 children and five other civilians. (DT, 
24.07.02: 36). The event and its aftermath was reported in the Daily Telegraph by 
two different stringers on July 24 and July 26, followed by a heavily anti-Israeli 
Australian opinion piece the next day (Wilson: 17) and then a heavily pro-Israeli 
opinion piece three days later (Akerman: 16). 

The end result of this diversity of coverage in the DT does not change the overall 
pattern of word usage (see earlier NU*DIST results) available to Sydney readers, 
but it does provide for a wider range of viewpoints across the spectrum in one 
newspaper. Unfortunately, there is too little of this diversity to change the overall 

patterns. 

The Israeli/Palestine conflict forms much of the imagery of what it means to be 
Arab or Muslim in both of the Australian newspapers examined here. A major 
proportion of that coverage during this period came from the SMH's Ross Dunn. 
Dunn's portrayal of Palestinians largely comes without history or context. In a 
difficult round, he has chosen to avoid the fact of the occupation of Palestinian 
lands and the consequences that flow from it. Inevitably, the choice he makes in 
terms of language distorts the lens he is using to send his reports home. Palestinians 
become terrorists, Israelis, rightful defenders, and injured civilians, unfortunates 
caught in the crossfire. It is a propaganda line the Israeli, US and Australian 
governments might want to hear, but it is not necessarily what two "independent" 
Sydney newspapers should be reflecting. In the end, it lends itself to the 
demonisation of Palestinians as violent Arabs and effectively gives Islam the role 
of accomplice to Hamas and its suicide bombings. 

26 Dog Whistle Politics and Journa.J.ism 

Lebanese Rape Gangs 

The reporting of the gang rapes of two different sets of young women in 
southwestern Sydney in 2000 occupied much of the two years examined in this 
study. However, it appeared in two surges. The first takes in a two-page report in 
the Sunday Sun-Herald of July 29, 2001 under the banner headline "70 women 
lured and pack-raped" and the coverage in both News Limited and Fairfax dailies 
regularly for a month involving one case. The second surge involves the trials a 
year later of the young men involved in a second case. The horror of the ordeal 
outlined in the trial earned a 55 year sentence for one of the men. The first "peak" 
of coverage overlapped with a massive increase in the coverage of asylum seekers 
heading towards Australia's northwest coastline. And while most of the gang rape 
headlines in the Fairfax stable came from its Sunday Sun Herald, in News Limited 
the ball was picked up by the tabloid daily, the DT. 

The August 2001 coverage also followed earlier peaks of coverage about the 
problem of "Lebanese gangs" in Sydney's south-west, and the controversial 
description of them as such by NSW Premier, Bob Carr, on the SMH front page 
(Collins et al: 55-6). The gang rape reporting lay dormant for eight months after its 
first report in the SH on October 15, 2000, tucked away on page 34 ("Woman raped 
by two gangs in a day"). In that report no ethnicity was identified. 

The notion of naming one community (Lebanese Australians), one religion (Muslim) 
and one region (Canterbury-Bankstown) in pursuit of "gangs" had been the subject 
of debate ever since the then NSW Police Commisioner, Peter Ryan, and the Premier, 
Bob Carr, had done so back in 1998 (Collins et al: ch. 1 and 2). The debate itself 
provided good media copy. As Lebanese or Muslim community leaders objected 
to what they saw as "media stereotyping", a new round of editorials would take up 
the cudgels from where Ryan and Carr had left off. It was in the media's interest to 
do so. If the "crime gangs" were ethnically based, as Ryan had said, Carr and the 
media (SMH editorial, 13.07.01) argued, they should be publicly identified as such. 
This was not just important for operational reasons (to identify criminals through 
such terms as "of Middle Eastern appearance"), but so the Lebanese Moslem 
community could take control of their youth and the people of Sydney become 
aware of the problem. 

The alternative argument got little airing: that small groups of unemployed youths 
do not constitute "gangs", that the crime in the area was as much about 
unemployment, low income and low prospects as much as ethnicity, that "Middle 
Eastern appearance" was a useless term for recognition (might a Jewish person, 
also of Semitic descent, be identified?), that "communities" are not usually asked 
to control their youth and that Sydney needed to know about more than just one 
region of crime when statistics pointed elsewhere as well. But in the newspapers of 
2001, this case was drowned out. 

Dog Whistle Politics and Journa.J.ism 27 



The stage was set - crime and violence, Muslims and Arabs - and licence given for 
the "discovery" in the SH of a story from eight months earlier - gang rapes - but 
this time with the added themes of gender, ethnicity and blame to the fore. 

The sub-heads to the article by the SH's police reporter (headlined "70 women 
lured and pack-raped") were "Brutal sex assaults linked to race gangs", ''Terror in 
the suburbs" (above three photos) and "A father's story". The article says: 

"Police examining more than 20 brutal sexual attacks ... have 
uncovered a frightening new crime associated with race ... at least 
another 50 similar incidents have been reported in the Bankstown 
area ... All of those suspected of perpetrating the acts come from the 
same cultural and religious backgrounds. Now police are concerned 
the acts may become culturally institutionalised ... They are all of 
Middle Eastern extraction ... Their alleged victims have all been 
Caucasian, aged between 13 and 18. The attacks are continuing." 

Detailed descriptions of the gang rapes follow. Finally, a reminder is added: 

''The concerns come in the wake of controversy over Police 
Commissioner Peter Ryan's claim that crime is falling and previous 
remarks he made about ethnic gangs, which led to accusations of US­
style racial profiling." 

This article set the tone for many subsequent articles, particularly in the DT. The
key elements of the message were clear. 

• The crime is, according to police, a race crime; 

• It is endemic in Bankstown (with Sydney's highest proportion of Muslim 

Arabs); 

• Not just Arab background is relevant in the descriptions, but religion 
(they are Muslim) as well; 

• It may become a habit in this community (of Muslim Lebanese men) in 
Bankstown; 

• The attackers victimise what police call Caucasian (i.e. white European) 
women; 

• This is the same phenomenon that Ryan spoke of with "ethnic" gangs 
(therefore 'them', not 'us', namely, Anglo-Celtic majority); and 

• the attacks will continue. 

In the subsequent weeks, the figure of 70 raped women emblazoned in the original 

28 Dog Whistle Politics a.nd Journa.IiBm 

headline became reduced to less than 20 and finally, less than 15. Four young men, 
born and educated in Australia to Lebanese-born parents, whose court trials for 
gang rape had concluded, were found guilty by Justice Megan Latham and held 
for sentencing. 

However, during this period, the focus on Canterbury-Bankstown's Muslim 
Lebanese grew ever sharper. A week after the SH's two-page spread on pages four 
and five, a DT "Special Investigation" hit back with a four-page spread starting on 
page one under the banner headline "GANGLAND: The crisis Sydney's community 
leaders are too timid to confront". Provocatively, the front page first paragraph, in 
bold, began: 

"These images show a gang of four teenage criminals at work. Of 
Middle Eastern extraction, they are believed to be behind a string of 
major office building break-ins over the past year." 

Some of the Lebanese gangs were tricky. 

"Many Lebanese-Australians have been identified by police as being 
part of a criminal group that does not have a name or hierarchical 
structure." 

The last "news" article on page five blasted "senior ethnic leaders" for preventing 
collection of statistics on links between ethnicity and crime. And the Editorial 
backed up the paper's bold stance: 

"Revealed today is the growing influence wielded by ethnic-based 
gangs in our city ... They are turning Sydney ... into a place in which 
fear has also found a home. There are suburbs in which the streets 
are not safe and young Caucasian women are at risk of rape ... " 

Three days later a young woman sexually assaulted in the suburbs of Enmore, 20 
kilometres from Bankstown, became the subject of another DT front page report, 
leading quickly back to the Bankstown problem: 

"Police said they were 'keeping an open mind' on possible links 
between Tuesday's attack and similar incidents in which teenage girls 
and women have been targeted by Middle Eastern men for being 
Caucasian." (DT, 9.08.01) 

By the next day, the DT declared the whole of Sydney's southwest (more than 1.5 
million people) to be in danger: 

Dog Whistle Politics a.nd Jolli'naJl.sm 29 



"Police have issued a series of warnings to women as sexual 
predators tum areas of southwestern Sydney into virtual no-go 
zones."(10.08.01: 5) 

The paper quoted statistics showing "pack rapes of Caucasian teenagers" by 
"groups of Middle Eastern men" was on the rise. A week later, a SH discussion of 
letters in response to its coverage declared south-western Sydney: 

"a neighbourhood under siege, divided between 'skips'(Australians 
of Caucasian appearance) and 'lebs' (Australians of Middle Eastern 
appearance)." (SH, 19.08.01: 15) 

The voices advising restraint in this increasingly tight focus on one Arabic 
community found little space or sympathy in either the SMH or the DT or their 
Sunday cousins. In July the Bankstown police chief, Superintendent Peter Parsons, 
seeming to disagree with his boss, told a feature writer in the SMH that 
"proportionately, I would say that Arabic-speaking people don't commit any more 
crime than people of an Anglo-Saxon background" (SMH, 20.07.01: 12), but was 
not quoted on this subject in the media again. The Mufti of the Islamic faith in 
Australia, Sheik Taj El Din AI Hilaly, on August 20, questioned whether the rapes 
were a result of being Lebanese, or being Muslim, pointing out that the men involved 
were born and educated in Australia and clearly didn't follow Islamic principles. 
His remarks were reported the next day in the DT and condemned on the features 
page with an opinion piece that said: 

" ... by blaming Australia he is effectively washing his hands of the 
problem. Sheik Hilaly and other Lebanese leaders must show 
responsibility,acknowledge the problem and attempt to resolve it, 
instead of burying their heads in the sand. Blaming Australia as the 
Sheik has done only worsens the situation." (DT, 21.08.01: 16) 

The editorial was meant to sheet the blame home to the Lebanese community for 
the rapes and the DTwould have none of "Australia" (presumably an entity separate 
to the Lebanese) sharing it. 

Finally, and more seriously, the head of the NSW Bureau of Crime and Statistics, 
Dr Don Weatherbum, put his head up on August 22 in a press release: 

50 

"The factual evidence on Bankstown provides no support whatsoever 
either for the claim that sexual violence in that area is more prevalent 
than anywhere else in the State or for the claim that the incidence of 
sexual assault is rising in Bankstown ... The accompanying table also 
shows the recorded rate of sexual assault where more than one 

Dog Wh1stle Politics a.nd JournaJism 

offender was involved for different areas of NSW. As can be seen 
from the fourth column of the table, the recorded rate of sexual 
assault involving multiple offenders is not as high in Bankstown as it is 
in several other areas of the State." (NSW Bureau of Crime 
Statistics: Press Release) 

Implicitly, given the attitude of the Police Commissioner, the Premier and the two 
newspapers to 'naming and shaming' communities that might have gang rapists in 
them, this NSW public servant was asking why one community was being singled 
out for special treatment. It was a good question - and goes to the heart of this 
paper. 

But it was also a question that went unheeded. The DT continued its news reporting 
of the gang rapes in Bankstown, but widened its coverage to features. An education 
writer for the paper called on the "Muslim community" to take some responsibility 
for 

"a religion that teaches its women to cover their arms and legs and 
hair or be seen as immodest or even immoral when the members of 
that religion live in a society, Australia, where to display arms, legs 
and hair is normal behaviour ... A connection must be made between a 
religious attitude towards the demeanour of women and the taunts of 
slut and worse made to the Australian victims by their attackers ... " 
(DT, 22.08.01: 25) 

The article is revealing. Whatever Sydney's "Muslim community" might be, the 
writer is clearly asking it to drop ("take responsibility") its differences to the "normal" 
of the dominant culture. The underlying meaning is that difference is not possible 
in this Australia. Further, the newspaper takes it upon itself to be the arbiter of 
"normal". And finally, despite the denials of Sheik Hilaly two days earlier, the 
writer claims a causal connection between being Muslim and the humiliation and 
violence inflicted on the victims by the rapists. The Muslims are to blame as a 
"community". 

On August 24, the father of one of the victims objected in public to the process 
whereby racist taunts used by some of the rapists during the ordeal were eliminated 
from the court pleadings during the process of the prosecution. Despite Judge 
Latham stating the rapes were not racially motivated, the victim's family now 
stated that they believed that they were. In humiliating the women, the rapists had 
used racist terms and abused them for their ethnicity, they said. Their revelations 
found front page treatment (DT, 24.08.01). 

A year later, during the coverage of the second gang rape case, the DT was again 
to the fore. After a fortnight of court reports, the DT published the photos and 

Dog Wh1stle Politics a.nd JournaJism 51 



names of two of the rapists on its front page. "We name the gutless rapists," the 
white-on-red banner read, "Faces of evil" in huge typeface sitting above the photos 
of two 20-year-old men. (13.07.02). An editorial the same day patted itself on the 
back for exposing the rapists. 

The next day SH columnist Miranda Devine returned to the theme of community 
responsibility and community punishment. The "temporary discomfort" the 
Lebanese Muslim community is feeling, she said, (18 months of intense media 
profiling): 

"may be necessary so that the powerful social tool of shame is 
applied to the families and communities that nurtured the rapists." 
(SH, 14.07.02: 15) 

Four days later, the DT returned, picking up on the idea of communities "nurturing" 
rapists and again justifying its naming-and-shaming approach: 

"While the sins of the men ... should not be held against the Lebanese 
Muslim community, it is important that their true nature be 
understood. In this manner, the community and families can work 
together to prevent a recurrence of such appalling offences. All must 
come to understand there is no tolerance of such behaviour - or the 
attitudes that nurtured it- in our society." (DT, 17.07.02: Editorial). 

Much has been written about rape, about "orientalism" and the fear of the lascivious 
Arab or Turk (Said, 1995: 62), and about Australian fears of 'the other' (Rutherford, 
2000; Walker, 1999). In the two-year period under examination here, all three come 
together. Rebecca Stone writes: 

''Western visions of the Middle East coalesced around certain key 
elements - the harem fantasy of dancing girls, the brave and romantic 
sheik of the desert and other images melded from East and West. Of 
all features used to represent culture, gender identity is perhaps the 
strongest."(Stone, 1998: 247) 

The coverage of the rape trials and the connections it makes to Lebanese gangs 
recalls earlier eras of reporting of Chinese, Aboriginal and Irish gangs and attacks 
on "our" women. Michael Humphrey, in analysing reporting of another killing, this 
time of an Arab young woman by her father, speaks of how media reporting of the 
event as an ethnic "honour killing" manages to "exoticise the Other" (Hage, 2002: 
219). The reporting of the gang rapes repeats the exercise, but over a two year 
period. 

Dog Wh1Btle Politics a.nd Journe.liBm 

The overwhelming concentration on Lebanese Muslims and the intensity of the 
coverage makes clear a set of assumptions that are mandated by both newspapers: 
rape is typical of men of Middle Eastern extraction; it's the fault not just of the 
rapists but of the Muslim community that nurtures them; "our" white girls are in 
danger; "we" have reason to fear them (Middle Eastern Muslims); and "they" 
(Middle Eastern Muslims) should accept the guilt and shame. 

Dog Wh1Btle Politics a.nd Journa.lis.m 



Asylum Seekers 

In retrospect it may appear as though the question of asylum seekers began on 
August 28, 2001, with the international incident on the high seas off Australia's 
northwest coast involving the Norwegian freighter, the Tampa, its load of Afghan 
asylum seekers and the denial of its entry to Australian harbours. However, the 
issue of "boat people" arriving on Australian shores had been bubbling along in 
both the newspapers under review here throughout 2001 under the administration 
of Minister Phillip Ruddock and his Department of Immigration and Multicultural 
Affairs (hereon DIMA). 

In January of that year the SMH turned government allegation into fact in a headline 
across an article at the top of page three. The first paragraph of the story said: 

"Multinational people smugglers are preying on a fresh crop of well­
off refugees, including Palestinians, Syrians and Iranians for the 
refugee trade to Australia, the Immigration Minister warned 
yesterday." (SMH, 4.01.01). 

Yet the headline went further: "People smugglers exploit Middle East's well-off'. 
The message is not one of sympathy for the refugees. The Government had done 
all in its power to keep "illegal" refugees out. These were not the world's deserving 
poor. They were rich and from the Middle East. And, to boot, Palestinians. The 
"dog whistle" was at work. 

In June and July both the SHand the DT returned to the notion of the undeserving 
refugees. The SH focused on the life of relative luxury those "unavoidably detained" 
in detention camps experienced. Their accommodation was "former miner's lodging 
upgraded with air conditioning, libraries, classrooms, Maytag washing machines, 
TVs and computers." The columnist, Miranda Devine, went on: 

"Many of those in detention have paid $10,000 to people smugglers ... 
You could argue the resourcefulness of these queue-jumpers makes 
them more valuable migrants. But our compassion is better directed 
to those who wait their turn patiently ... (Sir Ronald) Wilson should 
know nothing evaporates compassion faster than the feeling you're 
being tricked, by exaggeration and lies, into compassion." (SH, 
10.06.01: 15) 

The DT also found the refugees tricky, abusing "our" freedoms. Under the page 
three heading, "Religious freedom- 23 tunnel out of detention centre", the report 
began: 

54 

"Inside the demountable building used as a makeshift mosque, 23 
men praised Allah. It was winter quiet - around 12.30 am yesterday 
morning - and the guards at Villawood detention centre heard nothing 

Dog Whistle Politics and JoU1'Il8.lism 

but the chants of the devoted detainees. But inside the mosque the 
chants served another purpose - they were masking the sound of 23 
men making an escape worthy of any movie plot." (DT, 20.07.01: 3) 

By August, the ST had turned Ruddock's earlier "fresh crop" of refugees into a 
"wave". Its page three headline, "(Christmas) Island braces for biggest refugee 
wave", was followed by a first paragraph that alleged the wave was "the biggest 
boatload of refugees ever to hit Australian shores." The sense of threat was palpable. 

By the time the Tampa picked up its load of 438 boat people on August 27, the cast 
of the portrayal of the news event was a foregone conclusion. For the next two 
months it would provide plentiful copy to both newspapers as the question of 
"illegal" refugees became a central election issue and, following September 11, so 
would its possible link with "terrorism". 

The DTs first report on the Tampa being turned away from Australian shores was 
on the morning of Tuesday, August 28 on its front page. Under the headline "Exiled 
at Sea", the first paragraph set the tone: 

"Drifting 22km off Christmas Island and with food and supplies 
running low, Captain Arne Rinnan was last night trying to maintain 
order on his besieged ship after being turned away by Australia and 
warned off by Indonesia." 

The second paragraph added to the sense of threat from the boat people: 

"Hundreds of the boat people began a hunger strike, the firm that 
operates the ship said last night." 

And the threat is ratcheted upwards again in paragraph three: 

" 'They say they don't have anything to lose and say they will 
continue until a solution is found', Per Ronnevig, spokesman for the 
Norwegian shipping company Wilhelmsen said." 

And further down in the article: 

"Asked if was afraid of violence, he (Capt. Rinnan) said: 'Not at the 
moment, but we were and we will be if they are turned away. They 
are starting to get frustrated.' ... The captain said he and the crew had 
done the best they could for the boat people, but the situation was 
uncomfortable." (DT, 28.08.01: 1-2) 

The afternoon edition of the paper increased the sense of threat still further by 
changing the front page headline to "Nothing to Lose". 

Dog Whistle Politics and Journa.lism 35 



There was, indeed, a threat to good order on the Tampa, as David Marr and Marian 
Wilkinson's Dark Victory (2003: 21) makes clear from the ship's log. But once 
again, the threats conveyed in the DThave no history or context. They seem simply 
to describe what these refugees, fortunate to have been plucked from the sea, were 
like. In short, ungrateful. But as Marr and Wilkinson point out, the ship's captain 
also sympathised with the people in his care, as he told a press conference later in 
Singapore: 

"First when we picked them up they were people in distress and 
obviously there were people running out of Afghanistan. These were 
not Taliban. They told us that. These were people running away from 
the Taliban Government ... They are human beings as the rest of us, 
and unfortunately these people are from Afghanistan." (ibid: 21-2) 

None of Captain Rinnan's sympathy or explanation made it in to the DT report, 
though his thoughts on threat did. It is possible he wasn't asked, but his interpretation 
of the events was there to be had. In any case, Sydney readers were left with an 
impression of threatening and ungrateful (undeserving?) refugees. 

The notion that a collection of 438 men, women and children from Afghanistan 
were a threat to Australia and that Australia was being stood over by them quickly 
provided a political opportunity for the government. Having made the decision to 
deny the Tampa entry (ibid: 25), Prime Minister Howard was quick to use the idea 
of refugees standing over Australia: 

"Mr Howard said Australia could not surrender its right to protect its 
borders. 'We cannot have a situation where people can come to this 
country when they choose,' he said last night." (DT, 29.08.01: 4) 

And again, the headline on the article spoke of a "flood": 

"Flood of refugees headed to Australia - the Tampa Stand-off''. 

Said the ftrst paragraph: 

"The tide of boat people is rising dramatically, with the Federal 
Government predicting another 2000 are on the way." 

The message continued: waves of boat people were threatening Australia. 

Both newspapers' columns were ftlled for the next two months with an outpouring 
of fear about the refugee "onslaught". According to the SMH, the letters editor had 
never seen more letters to the Editor on any other issue. (8.09 .01: 37). Commercial 
radio commentator and Herald columnist Mike Carlton wrote that he had received 
an overwhelming number of calls on the Tampa crisis that expressed a hatred of 

36 Dog Whlstle Politics and Journa.li.Bm 

Islam (SMH, 1.09.01 :32). ABC radio commentator Richard Glover wrote in his column 
that his callers were saying that Muslims were "by nature inclined to be violent" 
(SMH, 1.09.01: 46). An SMH Editorial referred to the "constant waves of illegal 
arrivals" (12.09.01). Letters spoke of refugees as "Muslim invaders" (SMH, 30.08.01), 
"criminals and parasites" (SMH, 13.10.01), "scum" and "demonic" (SMH, 20.12.01). 
SMH columnist Paddy McGuinness suggested that refugees may indeed be 
terrorists (13.09.01: 24) and that Islam seemed to have encouraged a "culture of 
violence". 

But three themes ran through the outpouring: illegality, terrorism and disgust. The 
sense of the refugees 'breaking in' to Australia was expressed many times by the 
use of the word "illegal" or "illegals" (DT, 4/11/00: 8, DT, 30.07.01: 26; DT, 
23.07.01: 9; SMH, 7.09.01: 6; SMH, 7.02.02: 6; SH, 26.05.02: 4). 

The same link was made with "terrorism", a concept familiar from those other 
Middle Easterners, the Palestinians. The NU*DIST analysis described earlier shows 
that in 37 percent of articles from both newspapers, the word "terror" is mentioned 
in relation to the words "refugee", "asylum seeker", or "boat people". Note that 
this is not a link from government statements, (as with the explicit linkage made 
by Defence Minister Reith after September 11), but a link made between the 
concepts in all articles in both newspapers. 

Finally, there is disgust. The two most important instances come within days of 
each other in mid-October, 2001. The ftrst was led by the Prime Minister's assertion 
(since proven wrong) that children were thrown overboard by refugees allegedly 
attempting to stand over an Australian naval vessel, the HMAS Adelaide, and 
thereby get rescued. Howard told Sydney's highest-rating radio presenter, Alan 
Jones, on 2UE: 

"I don't want in this country people who are prepared, if those 
reports are true, to throw their own children overboard." (Marr, 2003: 
189-90). 

It was a political claim that gained great currency. However, the reporting of events 
aboard the other ship involved in the incident, HMAS Manoora, was journalists' 
work. The Manoora had picked up 229 Iraqi asylum seekers from the waters off 
Ashmore Reef. It also had on board the asylum seekers from the Tampa. Unloading 
of the refugees on N auruan soil ("the Paciftc solution") took a month due to Federal 
Court proceedings. It was against the will of the Iraqis. As the Iraqis resisted, the 
DT ran the story on its front page: 

"Sailors serving aboard HMAS Manoora have told how they were 
bitten, attacked with homemade weapons and repeatedly threatened 

Dog Wh1stle Politics and Journa.Iism 37 



by the boat people they rescued. In an exclusive interview with the 
DT, these sailors detail how the boat people: 

• threw a young child to the ground, breaking her arm ... ; 

• trashed their accommodation, ripping apart metal bed frames and rungs 
off ladders to use as weapons; 

• bit and scratched soldiers and constantly goaded them; 

• staged a two-day hunger strike as part of a campaign to make sailors feel 
sorry for them; and 

• refused to use toilet paper or clean bathrooms and threw excrement at 
guards. 

Sailors also revealed SAS troops conducted covert surveillance of a 
man believed to be a 'sleeper' agent with connections to Osama bin 
Laden." (DT, 13.10.01: 1) 

The article has identical themes to the original Tampa story, but with the added 
theme of terrorism. Once again, the events are also reported without history or 
context. Marr and Wilkinson, writing 18 months later in Dark Victory, reveal how 
the Iraqis, when originally taken on board the Manoora, "had been tricked into 
thinking refugee processing would begin once they climbed on board" (Marr: 
160). They were not told later they were being taken to Nauru, not Australia 
(ibid: 161 ). But, more importantly, Marr and Wilkinson report the alleged riot 
reported by the DT thus: 

"Lurid accounts of the riot would appear in the Press during the 
election campaign ... (Admiral) Smith said an investigation of these 
stories revealed no evidence of a child's arm being broken and only 
minor damage to bunks and bathrooms." (ibid:169) 

The DT article gives a comprehensively negative picture of the refugees. They are 
violent, threatening, ungrateful, inhuman (breaking their children's bones), 
disgusting and likely terrorists. The Editorial of the day drew the obvious 
conclusions: 

58 

"Criticism that Australia lacks compassion ... should not foster guilt 
over our revulsion at those who care so little for their own children. 
These are not the acts of desperate people seeking sanctuary, they are 
willful acts of cruelty where children are used as foils." (13.10.01: 
24) 

Dog Whistle Politics a.nd JournaJJ.sm 

The portrayal of these Middle Eastern people as barely human - irrationally cruel 
parents - intersected perfectly with a Government campaign attempting to 
dehumanise asylum seekers. The SMH Defence Correspondent, Craig Skehan, 
told ABC TV's Media Watch program: 

''We were hearing from Defence PR that they were not to take 
humanising photographs" (ABC TV, 22.04.02: Media Watch) 

and the allegation was confirmed before a Senate Select Committee by Defence 
PR: 

"Brian Humphreys: ... we got some guidance on ensuring there were 
no personalising or humanising images. 
Senator Faulkner: You're kidding me? 
Humphreys: No." (ibid.) 

Asylum seekers have been represented in both Sydney newspapers as threats to 
Australia. This is so both in a personal sense - as people, they are threatening and 
intimidating - and in a generic sense. They are typified as coming from ''the Middle 
East" (and therefore Muslim) and are seen as alternately, tricky, rich (despite claims 
to the contrary), ungrateful and undeserving. In the most extreme cases they are 
disgusting and barely human (throwing their children overboard or breaking their 
bones). The ordinary reader is drawn to the natural conclusion that they don't 
deserve our compassion or sympathy and should be sent away. Such a conclusion 
allows "us" to close the door on "them" both because they don't deserve entry and 
because they represent a threat in uncertain times. 

Dog Whistle Politics a.nd Journa.lism 59 



September 11, 2001 

The ~~~ant recurring images of September 11, 2001, may well be primarily 
television tmages. But both the Sydney newspapers responded with vigour to the 
traged~ and with an increasing attempt to find an Australian "angle". The first 
report m the SMH on September 12 gave Palestinians a special mention. The front 
page speculated in paragraph four: 

"One report said the Democratic Front for the Liberation of Palestine 
claimed responsibility for the attacks, but an official later denied 
this." 

And Ross Dunn reported on page three of the same edition that while the Palestinian 
leader, Yasser Arafat, condemned the attacks, Hamas militants celebrated and other 
Palestinians "were happy over the dramatic events": 

"In the West Bank city of Nablus, Mrs Nawal Abdel Fatah, 48, threw 
sweets in the air, saying she was celebrating because America was the 
head of the snake. 'America always stands by Israel in its war against 
us'." (SMH 12.09.01: 1-3) 

As usual, th~ seeming i~uman ghoulishness of this response on the very day of 
thousands dym? s~med mcompr~hensible, though letter writers in both newspapers 
gave a more histoncal and considered response. (For a different, more complex 
response from a Palestinian writer, see Raja Shehadeh's piece in "What we think 
of America" in Granta, Spring 2002: 71). 

In one sense, the event was so shockingly real it made life before it unreal. But this 
was not so. The Middle Eastern men who hijacked the planes and flew them into 
the A~erican tar~ets became the ultimate fulfilment of the already-existing worst 
fantasies of what It meant to be Arabic and Muslim. Osama bin Laden was already 
top of the US wanted list. A "fundamentalist" Muslim, he became the West's, and 
especially the US's, ultimate nightmare. But the event was also real in another 
sense, ~hich mirrors th_e process investigated in this paper. Slavoj Zizek, the 
Sloveman cultural theonst, defined the event as getting closer to the spectres at 
the bottom of our consciousness: "the Real". Six months later, he asked: 

"Is not (fundamentalist terror's) goal to awaken us, Western citizens, 
from our numbness, from immersion in our ideological universe?" 
(Zizek: 9) 

He goes on to compare making sense of life after September 11 for the US as 
some~ng like the moment in the movie "Matrix" where, having revealed the true 
workings of the "real" world in a shattered Chicago to Keanu Reeves, the resistance 
leader says ironically: "Welcome to the desert of the real". The US was being 

40 Dog Whistle Polit1cs and Journalism 

invited to step out of its bubble of ideology and face "the Real" head-on. (ibid: 15). 

Both Sydney newspapers gave the September 11 events extensive coverage, both 
in news and analysis, but foreign coverage gave way to local. Whereas the sub­
text of the Lebanese rape portrayals barely concealed the question of the rapists' 
un-Australianness (and that of their communities), and the Iraqi refugees were 
clearly not one of ''us" from the start, a major theme of post-September 11 became 
loyalty. Following President Bush's line that "you are either with us or against us" 
in the fight against terrorism, loyalty to Australia became a major theme in increasing 
numbers of reports. And first to be questioned was the Muslim Arab community. 

The "dog whistle" went into action when Prime Minister Howard conftrrned from 
the US on September 20 there was a "terrorist threat from bin Laden cells in 
Australia" (SMH: 1), a claim the newspaper took no further. A week later the SH 
took up the theme. The paper's police reporter, John Kidman, followed an ASIO 
raid on homes in Sydney's southwest: 

" ... a mother of two claimed she was held face down at gunpoint and 
asked about a terror group linked to Osama bin Laden ... operatives 
from ASIO executed warrants on at least five houses in the city's 
Arabic belt this week, seizing passports, financial records and other 
documents ... Others scrutinised are thought to belong to particular 
Islamic congregations described by mainstream Muslim clerics as 
'isolationist'." (SH, 30/9/01: 4). 

But it was the DTwhich was to set the tone in localising the notion of a dangerous 
on-Australian group in a Sydney community. A month after the events in the US, 
its front page headline declared "TERROR AUSTRALIS: bin Laden in our 

suburbs". 

The page one article by police reporter Charles Miranda began: 

"As many as 100 members of four international terrorist groups linked 
to Osama bin Laden have been identified living in Sydney, raising 
funds for the holy war against the US ... All the groups have been 
named overseas as being behind numerous terrorist attacks and the 
murder of hundreds of people. A special investigation by the Daily 
Telegraph has also found: certain extremist members of the Lakemba­
based Islamic Youth Movement have been listed as being of national 
security interest; more than a dozen men from Egypt, Jordan and 
Tunisia currently living in Australia and applying for refugee status, 
have been identified as having connection or membership with the 
radical Al-gama Islamiya, Al-Maqdesi, Al-Dawa and Al-Nahda 

Dog Whistle Polit1cs and Journa.lism 41 



groups ... Of the up to 100 identified terrorist group sympathisers 
living in Sydney and Victoria, most are either born in Australia or 
havefullcitizenship."(DT, 12.10.01:1,4) 

The article in Sydney's highest circulation daily newspaper "said" many things: 
people as terrifying as Osama bin Laden are amongst ''us"; "they" are funding 
murderers; Lakemba (heartland of the Muslim Arabic community) is their local 
base; a dozen local Arabs are in weird, radical "foreign" Islamic groups; the wider 
group of 100 support "terror" and are therefore against the US and Australia. In 
short, we have saboteurs and traitors amongst us- and they're Muslim Arabs posing 
as Australians. 

In case readers missed the idea, it took a column from Miranda Devine five days 
later about champion Muslim Australian boxer Anthony Mundine's views (that 
the US had brought September 11 upon itself) to widen the net and make the point 
ofloyalty clear. Declaring there was "no justification to be had, no moral-equivalent 
argument to be entertained, no grievance to be listened to, when it comes to the 
cold-blooded murder of 6,000 people", Devine lambasted "left-leaning" 
commentators like Phillip Adams, Bob Ellis, John Pilger, Susan Sontag and Edward 
Said, who pointed to previous US excesses (invasions, violence, terrorism) in a 
litany of countries. Said Devine: 

''There is plenty more ... hectares of bile spewed forth on newsprint 
every day by these handmaidens of Osama bin Laden." (SMH, 
25.10.01: 14) 

This was "traitorous talk", she declared, in case some had still not understood. At 
least some living in the Canterbury-Bankstown region of Sydney might have taken 
heart that it was not only them under suspicion for disloyalty to the nation. They 
wouldn't have taken heart for long. By November 11, Devine was writing that 
Middle Eastern Muslims in Sydney had to put up with their stigmas and suffering 
because their kind had committed the crimes on September 11. "That is the way of 
our new world," she wrote, "it is necessary." (SMH 11.11.01: 28) 

42 Dog Whistle Politics a.nd JoUPD.a.lism 

Muslim Arabs: General References 

This paper has not relied in its textual analysis section on a representative sample 
of articles. It does argue that the images in the texts it has examined conform to 
certain patterns. However, this is not to say that there have not been some articles 
that have argued against some of the thinking previously outlined. Gerard 
Henderson in the SMH argued that asylum seekers should not be seen as terrorists 
(SMH 18.9.01: 12) and Mark Day in the DT, the day after the first reporting of the 
Tampa, argued Australia should be big-hearted enough to accept the boat load of 
asylum seekers (DT29.08.01: 16). 

But it is also true that many other references, not connected to the themes above 
(Israel/Palestine, etc), also spiced the articles during this period. One recurring 
theme worried about what the Arab Australian community was doing 
demographically: were they all marrying each other, or marrying other Australians? 
(SMH, 10.10.00: 7) And were they all sticking together in ghettos, creating "two 
Australias"? (SMHp.l, p.3). 

Another theme focused on the backwardness of Islamic culture. A notion with a 
long "orientalist" heritage, it figured strongly in a popular book selling during this 
period by the British orientalist scholar Bernard Lewis (2002: 29, 42, 61, 70, 81, 90, 
177). It was also promoted twice in Sydney's newspapers. The first mention came 
from Sydney's conservative think-tank, the Centre for Independent Studies, in a 
speech by US futurist Francis Fukuyama, reflected in a front page interview in the 
SMH in which Fukuyama states that Islam opposes modernisation and keeps 
blending religion and politics (presumably, unlike the "modem" West). (SMH, 
3.08.02: 1). It came up again in a speech by visiting US conservative Daniel Pipes, 
reflected in two articles, one by Miranda Devine (SMH 8.08.02: 13) and a second, a 
month later, by Gerard Henderson (SMH 10.09.02: 11). Henderson had dealt with 
thesameideaearlier(SMH22.01.02: 10). 

A third theme that emerges concerns Indonesia. There's a phrase that 
correspondent Lindsay Murdoch used throughout his period as the SMH's 
correspondent- "the world's biggest/largest Muslim country/nation" (e.g. SMH 
28.09.01: 9) And it continued to inhabit almost every SMH report about the country 
(e.g. 20.09.01:5; 9.10.01: 7; 16.10.01: 12; Editorial5.11.01; 23.01.02: 9; 11.03.02: 9; 
fromNewYorkcorrespondentSMH22.03.02: 1; andEditoriall8.06.02). 

There's an element of fear underlying the reference. One wonders whether Indian 
newspapers refer constantly to China as "the world's largest Confucian nation" or 
Indonesian newspapers to the US as "one of the world's largest Christian nations". 

Dog Whistle Politics a.nd JournaJlsm 4:3 



Conclusion 

Combining both the NU*DIST sample analysis and the textual analysis of Sydney's 
morning newspapers over this two year period reveals a remarkably consistent 
view of Arab people and people of Muslim belief. This is despite coverage of a 
range of differing events, both local and international, before and after the events 
on September 11, 2001. The sample analysis suggest that most images of Arabic 
or Muslim people come from international news, rather than local. Within the 
band of international news, most images come from the Middle East (rather than 
the Islamic region to our north) and, within the Middle East most of the images 
come from the Israeli/Palestinian conflict. Within the band of local news, most 
images by far of Arab people and people of Muslim belief came from coverage of 
the asylum seekers heading to Australia's northern borders. 

In his classic analysis of Western notions of Arabs and of Islam in Orienta/ism, 
Edward Said laid out a set of 19th Century images of "the Orient" - "its sensuality, 
its tendency to despotism, its aberrant mentality, its habits of inaccuracy, its 
backwardness" (Said, 1995: 205). In Covering Islam he focused on contemporary, 
largely US images oflslam, particularly its "irrationality" and fondness for "terror" 
(Said, 1997: xxix, lxv). This paper suggests the two Australian newspapers 
examined here fit well within the tradition. Yet, in theoretical terms, there is more 
to discover. Australian journalism is not just a transmission belt for European or 
US ideas. A clue to progressing the way we have picked up the essential core of 
orientalism comes in Said's Culture and Imperialism (1994). He distinguishes 
British and French imperialism by the length of its dominance and the massive 
organisation of its power down to the details of everyday life. (Said, 1994: 267) 

"At the most visible level there was the physical transformation of the 
imperial realm, whether through what Alfred Crosby calls 'ecological 
imperialism', the reshaping of the physical environment, or 
administrative, architectural and institutional feats such as the 
building of colonial cities (Algiers, Delhi, Saigon); at home, the 
emergence of new imperial elites, cultures and subcultures ... new 
styles of art, including travel photography, exotic and Orientalist 
painting, poetry, fiction and music, monumental sculpture and 
journalism (as memorably characterized by Maupassant's 'Bel­
Ami')." (Said 1994: 131) 

Imperialism is, above all, a cultural ascendancy, an occupation of the identity 
space, the ability to define the realities of the colonised. 

This study suggests that Sydney journalism, in foreign and domestic reporting, 
has picked up the imperial inheritance with full force. Yet there is an ambiguity 
still to be explored. Australia too, was a colonised space. It was an outpost of 

44 Dog Whlstle Pol1t1cs and Journa.lism 

empire in one sense and subjugated to the empire in another. The Irish in Australian 
history recognised the contradiction early - for obvious reasons. The Aboriginal 
movement in the 20th Century made the full force of imperialism in our culture 
painfully obvious. Now another group, having experienced British and French 
imperialism - the Arabic population of Sydney, especially the Palestinians - are 
moving to object to the dominant narratives. This monograph suggests the 
representations of Arabic and Muslim people in our major print media are so 
distorted as to give good grounds for major challenge. 

The close textual reading, sometimes assisted by the statistical analysis, elicits 
some clear patterns of portrayal. Arabs and Muslims (and the terms appear 
coterminus in the articles) and Palestinians in particular, are seen as violent to the 
point of terrorism. Israel, the US and Australia - "us" - are seen under attack from 
such people and they are seen as both an external and internal threat. "Their" 
violence is portrayed as without reason, humanity or compassion for its victims. 
Arab young men, in particular, are seen as especially threatening, wanting "our" 
Caucasian women and not policed sufficiently by their own communities, who 
lack either values (respect for women) or interest (accepting responsibility) for 
these men. The men, women and children seeking to come here "illegally" from 
the Muslim Middle East are portrayed as tricky, ungrateful, undeserving (possibly 
well-oft), often disgusting and barely human. 

It is a portrait of deep and sustained fear. It is also a portrait of an Australian 
orientalism that has been successfully transplanted and developed on Antipodean 
shores. 

Dog Whtstle Pol1t1cs and Journa.lism 45 



Acknowledgements 

The writer acknowledges the enormous background work undertaken with 
distinction by Michelle Feuerlicht and Lawrence Conway and thanks them for 
their meticulous thoroughness and editorial comments. He also thanks the School 
of Humanities and Social Sciences at the University of Technology, Sydney, for 
the grant that enabled the research and writing. 

Thanks to Susie Eisenhuth and Chris Nash of the ACU for comments and editing, 
and to Fran Molloy for managing the production process. 

Peter Manning is Adjunct Professor of Journalism at UTS, a part-time teacher 
there, a former reporter on the Sydney Morning Herald, a former Head of News 
and Current Affairs at ABC TV and of Current Affairs at Network Seven. 

46 Dog W1listle Politics and Journa.lism 

References (Non-Newspaper) 

AAC, AUAC: Australian Arabic Council letter by David Howell, SMH, 3/10/00; 
"Any correspondents to reality?" The Review, Australiallsrael and Jewish Affairs 
Council. 

ABC Radio, The World Today, 6.05.02 

ABC Radio National, Lingua Franca, 1.03.03 

ABC TV, Media Watch, 22.04.02 

Anti-Discrimination Board of NSW, 2003, Race for the Headlines: Racism and 
Media Discourse, ADB, Sydney 

Collins, J., Noble, G, Poynting, S., Tabar, P., 2000, Kebabs, Kids, Cops and Crime: 
youth, ethnicity and crime, Pluto Press, Sydney 

Collins, John Martin and Glover, Ross (Eds), 2002 Collateral Language: A User's 
Guide to America's New War New York University Press, New York 

Fisk, Robert, 2001, Pity the Nation, Oxford University Press, Oxford 

Gold, Dore, "Jerusalem Issue Brief', Jerusalem Center for Public Affairs, Vol. 1, 
No. 1, 2.09.01 

Hage, Ghassan, ed., 2002, Arab-Australians Citizenship and Belonging Today, 
MUP, Melbourne 

Hass, Arnira, "Lies accompanied by bullets", Ha'aretz, 11.10.00 

Hilal, Ibrahim, ABC Radio National, Media Report, 12.09.02 

Jakubowicz, A., Goodall, H., Martin, J., Mitchell, T., Randall, L., Seneviratne, K., 
1994, Racism, Ethnicity and the Media, Allen and Unwin, Sydney 

Khatib, Hassan, Director of the Jerusalem Media and Communications Centre, on 
ABC Radio National, Media Report, 18.04.02 

Lewis, Bernard, What Went Wrong? Western Impact and Middle Eastern Response, 
2002. Phoenix, London 

LRB: Fairness and Accuracy in Reporting group survey of 99 Intifada stories on 
the three major US TV networks, and Ha'aretz survey, quoted in Said, Edward, 
"Palestinians under siege", London Review of Books, Vol. 22, No. 24, 14.12.00 

Marr, David and Wilkinson, Marian, 2003, Dark Victory, Allen and Unwin, Sydney 

McGeough, Paul, 2003, Manhattan to Baghdad, Allen and Unwin, Sydney 

NSW Bureau of Crime and Statistics, Press Release, August 22 

Dog Whistle Politics and Journa.lism 47 



Rutherford, Jennifer, 2000, The Gauche Intruder, MUP, Melbourne 

Said, Edward, 1997, Covering Islam, Vrntage, London 

Said, Edward, 1995, Orienta/ism, Penguin, London 

Said, Edward, 1994, Culture and Imperialism, Vintage, London 

Souter, Gavin, 1981, Company of Heralds, MUP, Melbourne 

Stone, Rebecca, 1998, "Reverse Imagery: Middle Eastern themes in Hollywood" in 
Sherfia Zuhur, ed., Images of Enchantment: Visual and Performing Arts of the 
Middle East, American University in Cairo Press, Cairo 

United Nations, 2002, Report to the Secretary-General prepared pursuant to 
General Assembly Resolution ES-10/IO 

Walker, David, 1999, Anxious Nation: Australia and the rise of Asia, 1850-1939, 
UQP, Brisbane 

Zizek, Slavoj, Welcome to the Desert of the Real, 2002, Verso, London 

48 Dog Whistle Politics and Jol1I'I1Blism 

Notes 



Notes Notes 




	Title
	Preface
	Introduction
	Methodology
	Section A: Qualitative Data Analysis
	Conclusions
	Section B: Layers of Meaning - Textual Analysis
	Conclusion
	References (Non-Newspaper)



